Magnolia

Regissör:Paul Thomas Anderson
Utgivningsår:1999
Antal betyg:19572 betyg

Om Magnolia:

Magnolia är som en väv som visar upp livsöden i en serie händelser som både är självständiga och del av en och samma historia. Det är ett porträtt av en ensam stad där kärleken ibland hamnar i skymundan och samtidigt en resa i själens hemliga irrgångar.

Titel: Crash
Originaltitel: Synecdoche, New York
Regissör: Charlie Kaufman
År: 2008
Synecdoche, New York

Tom Cruise, William H Macy, Jeremy Blackman, Melinda Dillon, Luis Guzmán, Julianne Moore, John C Reilly, Jason Robards, Philip Seymour Hoffman, Alfred Molina, Philip Baker Hall, Melora Walters, April Grace, Art Frankel, Felicity Huffman, Michael Bowen

Paul Thomas Anderson

Drama

Recension Magnolia

- flair_3 sätter betyg 5 och skriver:
När Hollywood verkligen vågar sig på lite djärvare, mer konstnärliga filmer brukar de lyckas väldigt bra. Magnolia tillhör raden av filmer som låter flera parallella handlingar belysa ett tema och till viss del handlingsmässigt knytas samman. Liksom exempelvis Sex lektioner i kärlek, Short cuts och American Beauty lyckas den också väldigt bra med det. Magnolia arbetar däremot med än tyngre och mer...

Recension av Magnolia - Läs hela!

Med i listor: 90-tal Top 50, Filmtipset Top 30, Filmtipsets Topp 250, Guldbjörnar i Berlin, Medlemmarnas favoritfilmer, Medlemmarnas mest eftersökta
Diskussioner om Magnolia  (0 diskussioner)
Kommentarer om Magnolia (1017 st)
92axha10 (Anmäl)   7/10 2017
Väldigt intressant film som använder sig av symbolism och drar paralleller. Karaktärerna är bra och skådespelet utsökt. Kanon!
RustyFilm (Anmäl)   7/12 2016
En fängslande och lång film (3tim 10min) som är krångligt uppbyggd med flera parallella historier som på nått sätt finns under samma paraply. I en scen behövs det verkligen ett paraply, den som sett filmen vet vad jag menar. En annan scen som gillas är när låten "Save me" (det var väl den) går mellan skådespelarna som nån slags stafettpinne, kul.
supermancover (Anmäl)   6/10 2016
Melora Walters gör ett otroligt vackert porträtt av en trasig mänska som har en chans att bli lagad igen. Otroligt av många andra med, men hon stack ut nåt så enormt.
Dele (Anmäl)   21/1 2016
En fin genomtänkt och snitsigt ihopsatt historia som hittar det gemensamma i att vara människa, och bristen på och längtan efter kommunikation oss emellan. Mycket starka känslouttryck, ibland kanske lite väl dramatiserade.
ergopliroforia (Anmäl)   19/11 2015
"sometimes when it hurts you feel bad" - Mahatma Ghandi