Malcolm X

Originaltitel: Malcolm X
Regissör:Spike Lee
Utgivningsår:1992

Om Malcolm X:

Skildring av den svarte ledaren Malcolm X:s liv. Han satt i fängelse och var kokainberoende men reste sig, togs om hand av en islamitisk organisation och blev en entusiasmerande revolutionär.
Se filmen på CDON

Originaltitel: My Left Foot: The Story of Christy Brown
Regissör: Jim Sheridan
År: 1989
Min vänstra fot

Denzel Washington, Angela Bassett, Albert Hall, Al Freeman Jr, Delroy Lindo, Spike Lee, Theresa Randle, Kate Vernon, Lonette McKee, Tommy Hollis, James McDaniel, Ernest Thomas, Jean-Claude La Marre, OL Duke, Larry McCoy, Maurice Sneed, Debi Mazar

Spike Lee, Arnold Perl

Drama, Biografi

USA, Japan
Diskussioner om Malcolm X  (0 diskussioner)
Kommentarer om Malcolm X (66 st)
andybrando (Anmäl)   22:44 21/1
Vittfamnande biografi. Fängslande från början till slut, med superbt spel av Denzel och säker regi av Spike Lee. Överraskande måttfullt porträtt av en fortfarande kontroversiell person.
Rift (Anmäl)   23/7 2018
Alldeles för mycket religiöst skitprat. Mig kvittar det lika om det är kristet eller muslimskt, skitprat likförbannat. Karaktären var enkelspårig och endimensionell,filmen lyckades aldrig skapa intresse eller engagemang. Det var rent pinsamt att se den 38-årige Denzel Washington spela 20-åring. Han la allt krut på att förevisa ungdom istället för att gestalta en individ, bara en schablon. Första och enda tvåan på en Spike Lee-film.
Kayuzuzu (Anmäl)   10/1 2018
Riktigt snygg biografi som kändes som att den skulle kunnat vara gjord idag. Imponerande skådespel!
Filmfantast86 (Anmäl)   25/10 2017
Raimo_1985 (Anmäl)   15/6 2017
Andra titten på nio år, nu blir det full pott. Vilken jävla bra film, med Denzel i sitt livs roll!
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Malcolm X