Mamma Mia!

Originaltitel: Mamma Mia!
Regissör:Phyllida Lloyd
Utgivningsår:2008

Om Mamma Mia!:

Filmen handlar om 20-åriga Sophie och hennes mamma Donna, som driver en taverna på en liten grekisk ö. Sofie skall gifta sig och vill att hennes pappa skall leda henne uppför kyrkgången. Enligt mammans dagbok, som Sofie tjuvläser, finns det tre möjliga pappor, så Sofie bjuder i hemlighet i sin mammas namn in alla tre till bröllopet.

Titel: Walking on Sunshine
Regissör: Kirk Jones
År: 2016
Film nr.: 119397
Mitt stora feta grekiska bröllop 2

Meryl Streep, Amanda Seyfried, Colin Firth, Pierce Brosnan, Stellan Skarsgård, Dominic Cooper, Julie Walters, Christine Baranski, Philip Michael, Juan Pablo Di Pace, Ashley Lilley, Rachel McDowall, Enzo Squillino Jr, Chris Jarvis, Niall Buggy

Catherine Johnson

Komedi, Romantik, Musikal

Mamma Mia! The Movie

Storbritannien, USA, Tyskland

Recension Mamma Mia!

- niklasringdahl sätter betyg 4 och skriver:
Hur det nu än ligger till med de enskilda sånginsatserna så inser man efter ett tag att ingen av de meriterade skådisarna egentligen kan vara centralgestalt i filmen. Mer och mer tar själva musiken istället den platsen och styrkan i ABBA:s sångskatt är verkligen imponerande. Man har lyckats överföra mycket känsla i låtarna trots att originaltexterna i princip är orörda. Effekten av igenkänning hela...

Recension av Mamma Mia! - Läs hela!

Med i listor: Startpaket 1
Diskussioner om Mamma Mia!  (0 diskussioner)
Kommentarer om Mamma Mia! (783 st)
bnw (Anmäl)   12:48 9/8
Jag vet ingen annan film som är så cringe som den här. Varför springer de hela tiden? Varför har de inte anlitat musikalartister utöver Julie Walters och Christine Baranski? (De flesta klarar sig riktigt bra, men det är alltid "för att vara...") Den är så mycket som en parodi på musikal eller som om någon som inte riktigt vet vad en musikal är har gjort den utifrån nån sorts beskrivning. Jag skrev ner massvis av sågningspunkter när jag såg den, men jag tappade bort dem, så det får räcka så här. Slutligen: Varför i helvete simföttersdans??
haajen (Anmäl)   10:28 7/8
Sänker betyget ett snäpp efter att ha sett del 2 som är en mer välgjord film om än lite mer urvattnad vad gäller låtvalen.
saffecool (Anmäl)   20:56 30/7
Tvåan är mycket bättre, faktiskt.
karlmats (Anmäl)   22:15 26/7
En ganska tramsig ursäkt för att få spela lite ABBA-låtar. Trots att jag inte är något direkt fan så är det ju låtarna som är höjdpunkten. Story finns det inte riktigt men alla inblandade verkar iaf ha haft roligt under inspelningen. Dock är det väl egentligen ingen film det här och 2an är ganska snäll.
cosinusfi (Anmäl)   11/12 2017
Knapp tvåa. Manus är i samma klass som Ulveaus texter. Efter ett par minuter tänkte jag stänga av. Höll ut en stund till. Efter 20 min var det svårt att inte stänga av. Pallade 5min till. Överspelat, överspelat och riktigt riktigt dålig.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Mamma Mia!
Se filmen