Mammut

Originaltitel: Mammoth
Regissör:Lukas Moodysson
Utgivningsår:2009

Om Mammut:

I en lyxvåning i New York bor det unga paret Ellen och Leo och deras åttaåriga dotter Jackie. Leo är skapare av en framgångsrik spelsajt på nätet och har ramlat in i en värld av pengar och stora beslut. Ellen är kirurg och jobbar med att rädda liv. Båda föräldrarna är uppslukade av sina arbeten, och dottern Jackie umgås mest med familjens filippinska barnflicka Gloria, något som får Ellen att börja tvivla på sina livsval. När Leo åker på en affärsresa till Thailand påbörjas ett förlopp som får dramatiska följder för alla inblandade.

Titel: Babel
Originaltitel: Svinalängorna
Regissör: Pernilla August
År: 2010
Svinalängorna

Tom McCarthy, Gael García Bernal, Michelle Williams, Sophie Nyweide, Marife Necesito, Perry Dizon, Martin Delos Santos, Maria Esmeralda del Carmen, Nuttamonkan Srinikornchot, Jan David G Nicdao

Lukas Moodysson

Drama

Sverige, Tyskland, Danmark

Recension Mammut

- blue velvet sätter betyg 4 och skriver:
Moodyssons berättarkonst är oerhört intensiv, och sättet han förmedlar på känns som en enda stor Wagneropera, där karaktärernas känslor griper tag i en redan från början. Redan i filmens första scen känner man den familjära obalansen likt en svulst som hela tiden långsamt växer i väntan på att få slå den avgörande dödsstöten, och skådespelarna sätt att förmedla sina inre tankar och känslor är så tät...

Recension av Mammut - Läs hela!

Diskussioner om Mammut  (0 diskussioner)
Kommentarer om Mammut (248 st)
Filmfantast86 (Anmäl)   23/10 2017
symbiosis (Anmäl)   22/10 2015
Skulle ju kunna va rätt bra, den är nära, men filmen funkar aldrig riktigt. Kanske inte tillräckligt genomarbetad. Vet inte om hans filmer brukar va så genomarbetade iofs, Lukas kanske bara hamnat i fel miljö här.
Roswall (Anmäl)   19/10 2015
Det finns mycket intressant stoff här. Tema mödraskap, tema låta-andra-ta-hand-om-mina-barn etc. Den kalla och hårda tonen känns trovärdig men någonstans når det inte hela vägen fram till mig.
mylar (Anmäl)   18/10 2015
Jag tror att Moodysson såg Lost in Translation och tänkte "den filmen vill jag också göra, fast annorlunda". Sedan gjorde han filmen men med känslan ersatt av banal historia istället. Jag kände mig mest uttråkad och kände inget för rollfigurerna.
Memmem (Anmäl)   18/10 2015
Denna utmärkta Lukas Moodysson-film handlar bland annat om barns längtan efter att få umgås med föräldrarna. Tre sådana fall dyker upp, en där föräldrarna bor med barnet men har för mycket att göra med sina jobb, och två fall där modern måste jobba i en annan världsdel respektive en annan stad. Den visar också föräldrarnas längtan efter sina barn och oro över att inte vara en bra förälder. Det hela utförs bra med fina skådespelarinsatser och bra bilder. Manuset skulle kunna vara lite mindre omfattande och filmen något kortare. Musiken var inte så bra, men inte heller irriterande. Betyg: 4-
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Mammut