Man Bites Dog

Originaltitel: C'est arrivé près de chez vous
Regissör:Rémy Belvaux, André Bonzel, Benoît Poelvoorde
Utgivningsår:1992

Om Man Bites Dog:

Ett filmteam filmar Benoît när han drar runt i staden, berättar anekdoter, diskuterar allt möjligt med filmteamet... och mördar folk på löpande band. En "dokumentär" om en totalt samvetslös seriemördare - en kolsvart komedi av tre filmstudenter som både står för regin och som spelar huvudrollerna.

Titel: Behind the Mask: The Rise of Leslie Vernon
År: 2002
Genre: Skräck
Film nr.: 19592
August Underground

Benoît Poelvoorde, Rémy Belvaux, André Bonzel, Jacqueline Poelvoorde-Pappaert, Nelly Pappaert, Hector Pappaert, Jenny Drye, Malou Madou, Willy Vandenbroeck, Rachel Deman, Jean-Marc Chenut, Alain Oppezzi, Vincent Tavier

Rémy Belvaux, Benoît Poelvoorde, Vincent Tavier, André Bonzel

Drama, Komedi, Kriminalare, Thriller

Belgien

Recension Man Bites Dog

- krufo sätter betyg 4 och skriver:
Remy, Patrick och André är några unga dokumentärfilmare som gör en film om den karismatiske seriemördaren Benoît. De följer honom i hans vardagliga sysslor och filmar ett stort antal mord. Med tiden figurerar de alltmer framför kameran och blir tvungna att hjälpa Benoît med vissa lyft och andra kroppsarbeten. Låter det absurt? Lägg därtill att vi ser allting i svartvitt genom dokumentärfilmarens kamera...

Recension av Man Bites Dog - Läs hela!

Med i listor: Gore Galore
Diskussioner om Man Bites Dog  (0 diskussioner)
Kommentarer om Man Bites Dog (116 st)
Barneyk (Anmäl)   10/9 2018
Börjar riktigt bra och egensinnigt men sen tycker jag händelseförloppen är tråkiga. Jag tycker det finns många sätt att se på det här och jag fastnar lite i hur huvudpersonen ser på och pratar om världen, en sån självklarhet i att hans perspektiv är sanningen och med total brist på empati så blir han en slags förstärkt version av många män som starkt färgar samhällsdebatten idag. Finns många andra intressanta aspekter här också men det blir riktigt tråkigt mot slutet och flowet försvinner liksom. Jag tappar fokuset i filmen och när jag läser kommentarerna här verkar jag inte vara ensam om det. En stark tvåa ändå.
Sture Stenhög (Anmäl)   2/8 2018
Det här var onekligen lite uppfriskande, det är väl den här typen av humor som man får sparken för nuförtiden, även om det här nog inte var helt rumsrent när det begav sig heller. Lite enkelspårig blir den kanske, och några gapskratt blir det inte direkt, det är den lite för svart för, men det mesta är ändå ganska roligt. Att det fungerar beror mycket att man aldrig blinkar till publiken, och höjdpunkten får nog sägas vara scenen i baren. Benoît Poelvoorde är också bra i huvudrollen och han lyckas hitta helt rätt tonträff. Annars verkar många vilja lyfta fram satiren, kanske för att det blir mer okej att gilla det här då, men på det området tycker jag inte att den är så skarp, där har andra filmer lyckats bättre både före och efter. Men för den som gillar sina komedier kolsvarta kan det här rekommenderas
Filmfantast86 (Anmäl)   30/10 2017
#54 (Anmäl)   14/2 2014
Frånstötande på ett lustigt elegant sätt.
Korben_Dallas (Anmäl)   18/1 2014
Rätt så egen men också väldigt 90-tal och tycker hela ide med att göra en mokumäntär om en excentrisk serie-mördare funkar intresseväckande bra. Dem hastiga våldsscenerna ger stora plus.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Man Bites Dog