Man on the Moon

Originaltitel: Man on the Moon
Regissör:Milos Forman
Utgivningsår:1999

Om Man on the Moon:

Om ståuppkomikern Andy Kaufman, som genom sin egensinniga humor influerat många av dagens komiker. Filmen följer hans privata liv och hans karriär från små klubbar upp till gäst i Saturday night live.

Titel: American Splendor
År: 1997
Genre: Drama, Komedi
Private Parts - Howard Sterns liv och underliv
Titel: Jim och Andy
Originaltitel: Jim & Andy: The Great Beyond - Featuring a Very Special, Contractually Obligated Mention of Tony Clifton
Regissör: Chris Smith
År: 2017
Jim och Andy
Titel: Houdini - en flört med döden
Originaltitel: Houdini
Regissör: Pen Densham
År: 1998
Genre: Drama, Romantik
Houdini - en flört med döden
Titel: Lenny
Originaltitel: Lenny
Regissör: Bob Fosse
År: 1974
Lenny

Jim Carrey, Danny DeVito, Courtney Love, Peter Bonerz, Leslie Lyles, Gerry Becker, Vincent Schiavelli, Paul Giamatti, Mary Lynn Rajskub, Caroline Rhea, George Shapiro, Michael Kelly

Scott Alexander, Larry Karaszewski

Drama, Komedi, Biografi

Storbritannien, Tyskland, Japan, USA

Recension Man on the Moon

- JoeZ sätter betyg 4 och skriver:
Denna fantastiska berättelse handlar om Andy Kaufman. Jim Carrey gör sitt porträtt av denna väldigt unika komikern. Redan vid första anblick så får vi ett smakprov på den unika humorn som Andy Kaufman har. Han låter eftertexterna gå, sedan försvinner bilden till svart och efter ett tag så kliver Andy Kaufman ut och förklarar att han gjorde så bara för att bli av med folken som inte förstod sig på...

Recension av Man on the Moon - Läs hela!

Med i listor: Biografi Top 50
Diskussioner om Man on the Moon  (0 diskussioner)
Kommentarer om Man on the Moon (465 st)
Galivan (Anmäl)   3/11 2017
Carrey känns lite för intensiv och clownaktig , Kaufmann var mer tillbakalutad, han kunde ha en intensiv blick och göra yviga gester, men samtidigt hade ett lugn och avspändhet, utan att vara lättsam. Men Carrey kanske ville behålla en del av den lite galna stil som han (Carrey) hade blivit känd för, och göra en slags sammansmältning av han själv och Kaufman. Det är en otroligt svår uppgift att fånga en person som spelar olika karaktärer, i synnerhet Kaufman. Det måste bli schizofrent, Carrey hade ju inspirerats av Kaufmann redan 1983 då han gjorde en Elvis-imitation hos Johnny Carson show på samma sätt som Kaufman hade gjort 1977. Men här gör han alltså Kaufmann's Elvis. Jag vet inte hur en perfekt Kaufman-film skulle vara, men det behövs nog mer än bra imitationer. Bra att filmen gjordes ändå, som en hommage.
Filmfantast86 (Anmäl)   9/10 2017
Intressant film
wasteoftime (Anmäl)   9/10 2017
Filmen om Andy Kaufman och hans leverne innehåller ju allt man kan önska. Därtill är det antagligen vad som kommer att ses som Jim Carreys magnum opus. Jag har alltid gillat den här filmen starkt, och min åsikt ändras verkligen inte när jag nu ser om den. Snarare förstärks den. Det är nära en femma, men når inte riktigt hela vägen, men en fyra, är då inget att skämmas över!
Raimo_1985 (Anmäl)   14/5 2017
Lite för lång, verkligen, men den är rolig.
Stygga-Vargen (Anmäl)   26/11 2016
Bland det tråkigaste jag sett!
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Man on the Moon