Betyg idag: 1 016 Besökare idag: 4 686

Originaltitel: Män som hatar kvinnor
Regissör:Niels Arden Oplev
Utgivningsår:2009

Om Män som hatar kvinnor:

Mikael Blomkvist, ekonomireporter, döms till fängelse för förtal av finansmannen Wennerström, och beslutar sig för att ta time-out från sitt jobb på tidskriften Millennium. I samma veva får han ett ovanligt uppdrag. Henrik Vanger, tidigare en av landets främsta industriledare, vill att Blomkvist ska ta reda på vad som hänt Vangers unga släkting Harriet, som varit spårlöst försvunnen i snart fyrtio år. Till sin hjälp får han Lisbeth Salander, en ung strulig tjej, tatuerad och piercad, men också professionell hacker och med unika egenskaper som gör henne till en oslagbar researcher.
Se filmen på CDON

Titel: Luftslottet som sprängdes
Originaltitel: Luftslottet som sprängdes
Regissör: Daniel Alfredson
År: 2009
Genre: Thriller
Luftslottet som sprängdes
Titel: Flickan som lekte med elden
Originaltitel: Flickan som lekte med elden
Regissör: Daniel Alfredson
År: 2009
Genre: Drama, Kriminalare, Thriller, Mysterium
Flickan som lekte med elden
Titel: The Girl with the Dragon Tattoo
Originaltitel: När mörkret faller
Regissör: Anders Nilsson
År: 2006
När mörkret faller

Michael Nyqvist, Noomi Rapace, Peter Haber, Lena Endre, Gunnel Lindblom, Stefan Sauk, Ewa Fröling, Tomas Köhler, Marika Lagercrantz, David Dencik, Björn Granath, Peter Andersson, Sven-Bertil Taube, Ingvar Hirdwall, Annika Hallin, Yasmine Garbi

Nikolaj Arcel, Rasmus Heisterberg

Drama, Kriminalare, Thriller, Mysterium

Millennium: Män som hatar kvinnor, The Girl with the Dragon Tattoo

Sverige, Danmark, Tyskland, Norge

Recension Män som hatar kvinnor

- blue velvet sätter betyg 4 och skriver:
Det märks att boken har dissekerats från första till sista sida, och att handlingen har rätats ut en aning för att göra det mer filmvänligt. Filmen berättas på ett mycket detaljerat och tålmodigt sätt, där den storsvulstiga musiken som stundtals får mig att känna Danny Elfman-vibbar ligger som en mjuk matta filmen igenom, vilket gör att den inte allt för nyskapande dialogen bärs fram på ett rättvist...

Recension av Män som hatar kvinnor - Läs hela!

Med i listor: Guldbaggar
Diskussioner om Män som hatar kvinnor  (0 diskussioner)
Kommentarer om Män som hatar kvinnor (772 st)
widez (Anmäl)   17:02 23/5
Helt ok deckare. Bra skådespel.
RustyFilm (Anmäl)   6/12 2016
Har som väldigt många andra svenskar läst boken innan jag såg filmen och kan konstatera att den följer boken lydigt. Att det är en spännande och intressant thriller överraskar ingen som läst boken. Med hjälp av N A Oplevs regi kan vi här plussa på en bildmässigt snygg dimension. TV versionen som desutom är en blu-ray utgåva innehåller cirka en halv timme mer film dessutom är det en del mindre förändringar i klippningen (positiva sådana). Alltså, den spännande och intressanta Stig Larsson thriller har fått en förbättrad filmatisering som lyfter helheten ytterligare ett snäpp. Och Noomi Rapace bara strålar
Stygga-Vargen (Anmäl)   2/8 2016
Även om man ändrat på en del saker så är jag väldigt nöjd med denna filmatisering, till skillnad från den värdelös USA-versionen. Noomi Rapace gör sin bästa roll hittills i Millenium-trilogin.
AlbinWesley (Anmäl)   12/5 2016
Oväntat bra, ja det var den. Såg tretimmarsversionen men tyckte inte det blev långrandigt över huvud taget, kanske för att den i sin form mer liknar en miniserie då. Och det gör den bra. Den förvaltar ett arv av goda kriminalminiserier som producerats i Sverige (med detta menar jag naturligtvis inte dussinproduktionerna som pumpas efter löpandebandsprincipen), och gör det stilsäkert såväl som spännande och intrikat. Bitvis ganska nära fyran!
Johan_G (Anmäl)   21/8 2015
En bra åh spännande svensk deckare.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Män som hatar kvinnor