Manderlay

Originaltitel: Manderlay
Regissör:Lars von Trier
Utgivningsår:2005

Om Manderlay:

Andra filmen i Lars von Triers "USA-trilogi". Grace reser med sin far från Dogville och kommer till godset Manderlay där slaveri fortfarande förekommer.

Titel: Dogville
Originaltitel: Dogville
Regissör: Lars von Trier
År: 2003
Genre: Drama, Thriller, Mysterium
Dogville
Titel: 12 Years a Slave
Originaltitel: 12 Years a Slave
Regissör: Steve McQueen (III)
År: 2013
12 Years a Slave
Titel: Funny Games
Originaltitel: Funny Games
Regissör: Michael Haneke
År: 1997
Genre: Drama, Kriminalare, Thriller
Funny Games
Titel: Konsten att gråta i kör
Originaltitel: Kunsten at græde i kor
Regissör: Peter Schønau Fog
Regissör: Todd Solondz
År: 2001
Genre: Drama, Komedi
Storytelling

Bryce Dallas Howard, Isaach De Bankolé, Willem Dafoe, Danny Glover, Chloë Sevigny, Udo Kier, Lauren Bacall, Zeljko Ivanek, John Hurt (röst)

Lars von Trier

Drama

Danmark, Sverige, Nederländerna, Frankrike, Tyskland, Storbritannien
Diskussioner om Manderlay  (0 diskussioner)
Kommentarer om Manderlay (154 st)
Filmfantast86 (Anmäl)   11/10 2017
Bra
BlueViper (Anmäl)   20/8 2017
Riktigt bra film, inte lika perfekt som Dogville. Men annorlunda och en skön uppföljare, hoppas trean blir av! Jag stör mig inte ett dugg på kulisserna, jag tänker på det ibland, men de lyckas göra det till en fördel. Som sagt smäller Dogville snäppet högre, men den här filmen kanske är mer lättillgänglig. Stark fyra iaf!
Dele (Anmäl)   7/10 2015
Bjuder inte riktigt på samma nerv som Dogville då den här känns lite mer fragmentarisk, och scenografin inte riktigt stärker historien på samma sätt. Dock är Manderlay en mycket intressant film som genom sin skildring visar på komplexiteten, inte bara inom det den konkret skildrar, i alltid aktuella breda viktiga människo- och samhällsfrågor.
richard_rca (Anmäl)   28/5 2015
Jag tror jag hatar von trier men jag tror också att det är precis det han vill.
Ful_fisk (Anmäl)   29/4 2015
Lars von Trier gör en sällan besviken. Lite trist att denna uppföljare till Dogville har nya skådisar till de kvarblivna rollerna från föregångaren, men annars är detta ännu en smått lysande film av den genialiske dansken. Insiktsfull historia om segregationen mellan svarta och vita i USA.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Manderlay