Mannen från gatan

Originaltitel: Muhomatsu no issho
Regissör:Hiroshi Inagaki
Utgivningsår:1958

Om Mannen från gatan:

Matsu är en fattig men optimistisk man; det har gjort honom till folkets favorit. När han en dag hjälper en skadad pojke blir han anlitad av pojkens föräldrar för att ta med pojken till doktorn ibland. När pojkens far dör hjälper Matsu till att uppfostra pojken men samtidigt blir han hemligt förälskad i pojkens mamma.

Toshirô Mifune, Chishû Ryû, Nobuo Nakamura, Chieko Nakakita, Hideko Takamine, Haruo Tanaka, Ichirô Arishima, Chôko Iida, Hiroshi Akutagawa, Jun Tatara, Kenji Kasahara, Kaoru Matsumoto

Hiroshi Inagaki, Mansaku Itami, Shunsaku Iwashita

Drama, Komedi

Muhomatsu, the Rikshaw Man, The Rickshaw Man, Wild Matsu, the Rickshaw Man

Japan
Med i listor: Guldlejon i Venedig
Diskussioner om Mannen från gatan  (0 diskussioner)
Kommentarer om Mannen från gatan (2 st)
goeran (Anmäl)   23/3 2013
Hiroshi Inagakis melodram The Rickshaw Man (Muhomatsu no issho) från 1958 är värd att se för de två stjärnorna i huvudrollerna, Toshirô Mifune och Hideko Takamine, men själva storyn är lite väl enkelt tillyxad.
wyldmammoth (Anmäl)   3/1 2010
Härlig, fin, rolig och sorlig. Välagerad av samtliga, men Mifune är underbart bra och en fröjd att se! Fint ledmotiv också. Nästan en 5a.