Mannen i grått

Originaltitel: The Man in Grey
Regissör:Leslie Arliss
Utgivningsår:1943

Om Mannen i grått:

På en dödsboauktion i England under andra världskriget träffas två främlingar och börjar prata om sin släkt och eventuella kopplingar emellan dem. Tillbakablickar avslöjar historien om den vänliga, rika Clarissa Richmond och hennes vänskap med den bittra och utfattiga Hesther Snow.

James Mason, Margaret Lockwood, Phyllis Calvert, Stewart Granger, Helen Haye, Nora Swinburne, Raymond Lovell, Martita Hunt, Harry Scott, Beatrice Varley, Kathleen Boutall, James B Carson, Jane Gill-Davis, Lola Hunt

Doreen Montgomery, Margaret Kennedy, Leslie Arliss

Drama

Storbritannien
Diskussioner om Mannen i grått  (0 diskussioner)
Kommentarer om Mannen i grått (3 st)
Ful_fisk (Anmäl)   20:17 22/3
Bra film! Satt på en hyfsat stabil fyra nästan hela vägen igenom, främst tack vare sitt stämningsfulla bildspråk, men på slutet haltade det till lite. Upplösningen saknade en egentlig poäng, kände jag. I övrigt riktigt fin, men det landar ändock på en trea till slut.
#54 (Anmäl)   27/2 2010
Inte övertygande.
goeran (Anmäl)   22/8 2008
Ett inte oävet kostymdrama fast storyn är kanske lite väl melodramatisk. Den här filmen var tydligen James Masons stora genombrott på vita duken men han är fortfarande rätt kantig i denna film. Då är faktiskt Stewart Granger och Margaret Lockwood betydligt bättre i sina roller; Stewart Granger som äventyraren Rokeby och Margaret Lockwood som den onda Hesther.