Mannen med filmkameran

Originaltitel: Chelovek s kino-apparatom
Regissör:Dziga Vertov
Utgivningsår:1929

Om Mannen med filmkameran:

En experimentfilm från den tidiga Sovjettiden. En man dokumenterar stadslivet med sin kamera.

Titel: Berlin, storstadssymfoni
År: 2010
NYman with a Movie Camera
Titel: Livet under en dag
Originaltitel: Life in a Day
Regissör: Kevin Macdonald (I)
År: 2011

The Man with the Movie Camera

Sovjetunionen

Recension Mannen med filmkameran

- MrBigtime sätter betyg 5 och skriver:
På slutet av 1920-talet hade publiken, på bara lite drygt 35 år, redan fått uppleva en hel del inom filmvärlden. Utvecklingen hade gått framåt med stormsteg och den relativt unga konstformen hade redan frambringat en hel del visionärer och teoretiker. Dziga Vertov från Sovjetunionen var en sådan visionär och teoretiker. 1925 fick den sovjetiska Montagefilmen sin början med Sergei Eisensteins Bronenosets...

Recension av Mannen med filmkameran - Läs hela!

Med i listor: 20-tal Top 50, Dokumentär Top 50, Experimentfilm Top 50, Stumfilm Top 50
Diskussioner om Mannen med filmkameran  (1 diskussioner)
Kommentarer om Mannen med filmkameran (160 st)
Barneyk (Anmäl)   02:12 5/1
Ett par snygga saker och i en kvart tjugo minuter så funkar det, men oj vad tråkigt det blir. Jag uppskattar verkligen inte sånt här i längre stunder. Visst är det en hel del snygga saker och det är lite intressant och versionen jag såg hade Michael Nymans musik som var väldigt bra. Men nej, mest bara jättetråkigt faktiskt. Pendlar lite mellan en etta eller svag tvåa, får en svag tvåa så länge men kan hända att jag sänker. Jag uppskattar ändå tidsdokumentet och att se bilder ifrån den tiden och klipp och andra tekniker är bitvis bra.
Filmfantast86 (Anmäl)   29/10 2017
Jaganatha (Anmäl)   2/4 2017
Jag antar att den här filmen ingår i alla filmstudenters studiepensum. För om inte, så borde den vara det. Denna film är som något slags koncentrat av filmisk berättarkonst, en lektion i skapande samtidigt om det är stor konst. Det blir inte mindre imponerande av att filmen är snart nittio år gammal. Gammal är äldst!
myslas (Anmäl)   9/1 2016
Filmkonst av högsta klass. Fantastiskt foto och klippning gör denna filmen oerhört fascinerande. Känns som en film man kan se om hur många gånger som helst och hitta nya detaljer att koncentrera sig på. Jag såg den till musik av Alloy Orchestra och tycker det passade väldigt bra till fotot. En mäktig filmupplevelse!
Roswall (Anmäl)   9/11 2015
Inspirerande och vackert. Slås i den här, liksom i Brott och Straff av att vi är mycket närmare tidigare generationer än vad jag ibland tycks tro.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Mannen med filmkameran