Mannen med järnmasken

Originaltitel: The Man in the Iron Mask
Regissör:Randall Wallace
Utgivningsår:1998

Om Mannen med järnmasken:

Dumas klassiska berättelse om intriger och konspirationer kring det franska kungahuset på 1700-talet, har i denna filmtappning blivit en blandning av romantik, äventyr och humor. Den elake unge kung Ludvig XIV har spärrat in sin okände tvillingbror i en fängelsehåla för att han inte skall kunna göra anspråk på tronen. Broderns enda hopp är de tre, lite till åren komna, musketörerna.

Titel: Greven av Monte Cristo
Regissör: Joe Johnston
År: 2004
Genre: Drama, Action, Äventyr, Western
Hidalgo

Leonardo DiCaprio, Jeremy Irons, John Malkovich, Gérard Depardieu, Gabriel Byrne, Anne Parillaud, Judith Godrèche, Edward Atterton, Peter Sarsgaard, Hugh Laurie, David Lowe (I), Brigitte Boucher

Randall Wallace

Drama, Action, Äventyr

Storbritannien

Recension Mannen med järnmasken

- anonym skriver:
Ännu en "de tre musketörerna" -film. Ännu en världskänd roman som blivit film. Ännu en massa uttryck som; "En för alla, alla för en". Frågan är om vi inte har sett nog av de här filmerna; det finns ju en hel del nu. Men det gör inte "Mannen med Järnmasken" misslyckad. Jag tycker den är bra; kostymerna, scenografin, svärdscenerna och skådespelarna är väl det bästa med den. Fast å andra sidan borde...

Recension av Mannen med järnmasken - Läs hela!

Med i listor: De tre musketörerna
Diskussioner om Mannen med järnmasken  (0 diskussioner)
Kommentarer om Mannen med järnmasken (294 st)
Rai (Anmäl)   16/7 2018
Ganska seg...
Filmfantast86 (Anmäl)   18/10 2017
Sarakin76 (Anmäl)   5/1 2016
Spennende og bra film.
ouimadame (Anmäl)   11/4 2015
Verklugen en film av sin tid. Den nedsoftafe 90-talsbelydningen. Samt jättekonstigt ljus i de flesta utomhusscener!
Krille80 (Anmäl)   4/11 2014
Kostymdrama kryddat med lite action. Massor med förnämliga skådespelare men Leonardo DiCaprio med en prettyboys ansikte passar inte in i denna film. Duger gott att se en gång men sedan räcker det. 2+
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Mannen med järnmasken