Mannen med oxpiskan

Originaltitel: High Plains Drifter
Regissör:Clint Eastwood
Utgivningsår:1973

Om Mannen med oxpiskan:

En främling rider ut från den heta öknen in till en liten stad i vilda västern. Människorna i staden är rädda för honom och tre revolvermän försöker mörda honom. Samtidigt kommer ett gäng till staden för att hämnas...
Se filmen på iTunes

År: 1992
Genre: Drama, Western
De skoningslösa
Titel: För en handfull dollar
Originaltitel: Per un pugno di dollari
Regissör: Sergio Leone
Regissör: Don Siegel
År: 1970
Genre: Komedi, Western, Krig
Sierra Torrida

Clint Eastwood, Verna Bloom, Geoffrey Lewis, Stefan Gierasch, Mitch Ryan, Marianna Hill, Billy Curtis, Jack Ging, Walter Barnes, Ted Hartley, Scott Walker (I)

Ernest Tidyman

Thriller, Western

Med i listor: Western Top 50
Diskussioner om Mannen med oxpiskan  (0 diskussioner)
Kommentarer om Mannen med oxpiskan (156 st)
RustyFilm (Anmäl)   5/2 2018
När Clintan rider in i by-hålan Lago i de inledande scenerna, gör han det med stil och ton från Sergio Leones så kända filmtrilogi (förresten hela filmen andas Leone). Kanske förståeligt det här är ju Eastwoods westernregidebut bara några år efter spagettifilmerna. Huvudkaraktären (Clintan) är som vanligt (eller kanske mer än vanligt) en rå och våldsam hämnartyp. Här ser han som sitt uppdrag att hämnas Lagos invånare för den feghet de visat när deras sheriff piskades ihjäl inför deras ögon nått år tidigare. Snygga bilder och en hyfsad western ere.
Filmfantast86 (Anmäl)   23/10 2017
Hakvin (Anmäl)   30/6 2017
Mycket märklig film. Väntade på någon tvist. Fick ingen.
dr_Robert (Anmäl)   10/8 2016
Filmen är intressant framför allt genom att den är så annorlunda än sina föregångare bland western-filmerna. John Ford berättade sedelärande historier om ont och gott medan Eastwoods "hjälte" är en amoralisk hämnare rätt och slätt. Den känns samtidigt lätt bedagad och det är svårt att tänka sig att den skulle spelas in idag. Våldtäkten i början av filmen är ganska svårsmält och skulle sannolikt ge upphov till (välmotiverade) protester.@Bryant Park
dudson (Anmäl)   2/1 2016
Lustigt att se när Clintan rider in till byn är alla husen helt nybyggda. Trodde detta skulle vara 1860 talet ;) nåväl. I denna western får verkligen herr Clint pisk! Sen att gränserna suddas ut mellan gott O ont gör det hela mera intressant. Inte ofta det görs i vanliga fall i western rullar. 3+
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Mannen med oxpiskan