Mannen och hans överman

Originaltitel: Du skal ære din hustru
Regissör:Carl Theodor Dreyer
Utgivningsår:1925

Om Mannen och hans överman:

Efter Victors misslyckade affärer har han blivit en tyrann i hemmet. Han klagar och kritiserar sin familj. Men när Victors fru åker till sin mor för att vila ut, då börjar han förstå att han begått ett stort misstag.

Johannes Meyer (II), Astrid Holm, Karin Nellemose, Mathilde Nielsen, Clara Schønfeld, Johannes Nielsen, Petrine Sonne, Aage Hoffman, Byril Harvig

Carl Theodor Dreyer, Svend Rindom

Drama, Komedi, Stumfilm

Thou Shalt Honour Thy Wife, Master of the House

Danmark
Diskussioner om Mannen och hans överman  (0 diskussioner)
Kommentarer om Mannen och hans överman (10 st)
Andra våningen (Anmäl)   7/4 2018
Filmen har sådana psykosociala kvaliteter att den är retsamt lik en av mina favoritfilmer, Nil by Mouth: retsamt för att den ändå slarvar bort möjligheten att bibehålla känslan ända in i slutet av att det gamla mönstret kommer att etableras på nytt. Jag tror inte det hade behövt gå ut över humorn heller direkt. Men bitvis var filmen superb och det finns något befriande i att se en sådan här gammal film där en flera generationers överskridande gemenskap mellan kvinnor lyfts fram.
precineadd (Anmäl)   10/1 2014
så tuktas en gubbjävel!
NtoNW (Anmäl)   21/10 2013
Tog lite för lång tid för mannen att visa att han var ett svin. Lågmäld och ganska allvarligt betonad humor. Saknade annars Dreyers speciella stil som gör att man befinner sig i ett eget universum när man ser hans filmer. Bra stumfilm dock.
jep (Anmäl)   5/10 2008
Temat måste varit ganska provokativt på 20-talet. Övertygande personporträtt och jag tycker om den försiktigt ironiska humorn.
Herr Arne (Anmäl)   28/9 2008
Några partier av filmen känns småsega men det tar sig fint och karaktärerna utvecklas.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Mannen och hans överman