Mannen på taket

Originaltitel: Mannen på taket
Regissör:Bo Widerberg
Utgivningsår:1976

Om Mannen på taket:

Kommissarie Beck och hans assistent Rönn får hand om ett mord som begåtts på Sabbatsbergs sjukhus i Stockholm. Den mördade visar sig vara polis och utredningen som följer visar också att offret var en synnerligen otrevlig person. Genom kårandan inom polisen har han flera gånger räddats från prickningar för övergrepp.

Titel: Mannen från Mallorca
Regissör: Sam Peckinpah
År: 1972
Genre: Action, Kriminalare, Thriller
Getaway - Rymmarna

Sven Wollter, Ingvar Hirdwall, Gus Dahlström, Thomas Hellberg, Håkan Serner, Carl-Gustaf Lindstedt, Eva Remaeus, Folke Hjort, Bellan Roos, Harald Hamrell, Birgitta Valberg, Torgny Anderberg, Carl-Axel Heiknert, Gunnel Wadner

Bo Widerberg

Drama, Action, Kriminalare, Thriller

Man on the Roof, Beck - Mannen på taket

Sverige

Recension Mannen på taket

- Cineasten sätter betyg 5 och skriver:
Hur skriver man en rättvis recension av den bästa svenska snutfilmen någonsin? Ärligt talat vet jag inte men jag ska åtminstone försöka. Mannen på taket är den numera hädangångne regissören Bo Widerbergs mästerliga filmatisering av Sjöwall Wahlöös bok "Den vedervärdiga mannen från Säffle". Den börjar med ett mycket brutalt mord på Sabbatsbergs sjukhus i Stockholm. Offret råkar vara en poliskommissarie...

Recension av Mannen på taket - Läs hela!

Med i listor: Czechflashs filmer med 70-talskänsla, Filmfrossa på Hagabion 2005, Guldbaggar, Martin Beck, Skövde filmfestival 06
Diskussioner om Mannen på taket  (0 diskussioner)
Kommentarer om Mannen på taket (327 st)
Filmfantast86 (Anmäl)   22/10 2017
Ima_Tree (Anmäl)   15/4 2017
Ouch! Det blev till att skämmas och kliva ner till 2ans trampolin. Sven Wolter är bra och viss sjuttiotalscharm finns, men annars har tidens tand tuggat hårt på den här. Som redan nämnts dräller det av usla biskådisar och fåniga manusinslag. Ja hujedamig...
Roswall (Anmäl)   5/7 2016
Jag gillar det här, tiden, dialogen, de något långsamma scenerna. Det största minuset är snubben med egen pistol,helt onödig!
yrkeschaufföre (Anmäl)   9/5 2016
Det är ju i den här andan man borde gjort 30+ Beck-filmer. Fast jag gillar Gösta Ekman bäst. Visserligen är den här väldigt utdragen men jag står ut.
Gyllenbock (Anmäl)   16/1 2016
Gillar miljöerna från ett svunnet Stockholm. Som film betraktat ingen direkt höjdare, gick att titta på men inte så mycket mer än så.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Mannen på taket