Mannen som älskade Yngve

Originaltitel: Mannen som elsket Yngve
Regissör:Stian Kristiansen
Utgivningsår:2008

Om Mannen som älskade Yngve:

Det är november 1989. Muren faller i Berlin och på Kongsgård gymnasium i Stavanger är Jarle Klepp ovetande om att allt snart ska förändra sig. Än så länge har han allt; världens bästa flickvän och världens coolaste kompis. Tillsammans har de stora musikaliska ambtioner, om några veckor ska de debutera med Stavangers tuffaste punkband. Men så dyker Yngve upp, den nye killen i skolan. Han är inte som andra, och Jarle faller för honom. Han har aldrig upplevt något liknande, och vet inte vad han skall göra. Det enda han vet är att han inte kan låta bli och träffa Yngve. Även om det innebär att han måste göra saker som han egentligen hatar, som att höra på Japan och spela tennis. I tur och ordning sviker Jarle alla sina närmaste och märker hur det är att vara helt ensam.

Titel: Tjenare kungen
Originaltitel: Kompani Orheim
Regissör: Arild Andresen
År: 2012
Kompani Orheim

Arthur Berning, Ida Elise Broch, Ole Christoffer Ertvåg, Rolf Kristian Larsen, Bjørn Ravn Carlsen, Kristoffer Joner, Karoline Kruger, Vegar Hoel, Jørgen Langhelle, Trine Wiggen

Tore Renberg

Drama, Komedi, Romantik

The Man Who Loved Yngve

Norge

Recension Mannen som älskade Yngve

- wst sätter betyg 3 och skriver:
Det är en medryckande ungdomsfilm som dessutom är väldigt charmig. Filmen innehåller alla sorters tonårskänslor som ångest, kärlek, glädje och sorg och man gör det riktigt bra. Ändå så hoppar den lite i nivån, där vissa saker är riktigt bra, men andra som är lite mindre bra. Jag måste ändå säga att det är ett intelligent och starkt manus som skiljer sig från boken den är baserad på. Skådespeleriet...

Recension av Mannen som älskade Yngve - Läs hela!

Diskussioner om Mannen som älskade Yngve  (0 diskussioner)
Kommentarer om Mannen som älskade Yngve (55 st)
Suppa (Anmäl)   11/9 2015
Klockren ungdomsskildring. Kanske rör det en mjuk punkt hos en som spelade i band i den åldern. Tycker ändå att det bästa i filmen är att den skildrar komplexiteten i kärlek och stigmatiseringen kring att älska en annan man.
mammene (Anmäl)   29/6 2015
Kändes tveksamt i början att jag skulle orka se det här. men det tog sig. Det är något visst med den här tiden och ungdomens berg och dalbana där hormonerna flödar åt alla håll, kändes trovärdig och bra spelat. Sedan att den är norsk gör det lite kul.
Sture Stenhög (Anmäl)   28/6 2015
Det börjar lite taffligt och onödigt självmedvetet, men tar sig sen alltmer efterhand. Det är verkligen en härlig tidsskildring med tillhörande härlig musik, och som alla andra norska filmer får den pluspoäng för att den är norsk. Jag finner det också intressant att det inte finns några utpräglat dåliga människor här, huvudpersonen lever förstås inte i ett vakuum, men själva konflikten utspelar sig inom honom. Det ger filmen en komplexitet som inte är så vanlig i genren. Trots det går det inte att komma ifrån att alla sådana här filmer gärna blir ganska lika, och det vore fel att säga att den här lyckas sticka ut. Helt naturlig känns den aldrig heller. Men en trevlig film med många roliga detaljer efter vägen är det ändå
KyLLo (Anmäl)   25/6 2014
En besvikelse. En förutsägbar och ganska ensidig ungdomsfilm som försöker smöra för publiken med musik. Jag lämnas oberörd och lätt uttråkad.
Punkliv (Anmäl)   24/6 2014
Rörande film som jag kan känna igen mig en del i. Väldigt nära fyran, mycket möjligt att jag höjer om ett tag.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Mannen som älskade Yngve