Mannen som sålde sitt liv

Originaltitel: The Petrified Forest
Regissör:Archie Mayo
Utgivningsår:1936

Om Mannen som sålde sitt liv:

Alan kommer vandrande ut till ett rastställe mitt i öknen och blir kär i servitrisen Gabby. Skurken Duke och hans gäng tar dem och några andra gäster som gisslan.
Se filmen på iTunes

Regissör: Rudolph Maté
År: 1948
Genre: Kriminalare, Film-Noir
Stormnatten

Humphrey Bogart, Leslie Howard, Dick Foran, Charley Grapewin, Bette Davis, Porter Hall, Joe Sawyer, Genevieve Tobin, John Alexander (I), Paul Harvey, Eddie Acuff, Adrian Morris, Slim Thompson

Charles Kenyon, Delmer Daves, Robert E Sherwood

Drama, Kriminalare, Romantik

Den förstenade skogen

Diskussioner om Mannen som sålde sitt liv  (0 diskussioner)
Kommentarer om Mannen som sålde sitt liv (51 st)
Stygga-Vargen (Anmäl)   28/10 2016
Jag såg den här filmen när den gick på TV för en massa år sen och då tyckte jag den var väldigt bra och spännande. Vill gärna se om den.
andmoreagain (Anmäl)   17/5 2015
Brukar ”aldrig” gilla filmad teater vilken denna i allra högsta grad är. Utomhusmiljöerna är så jävla inomhus så att man kan skratta men det är just det man finner stämmningshöjjande. Handlingen (cynisk sådan), karaktärerna (ännu mera cyniska) och den teatraliska stämningen är på topp. Leslie Howard, ny favoritskådespelare! Bogart, detta är hans genombrottsroll som thug, dvs han vet nog inte riktigt själv hur bra han är och på så sätt är det den bästa insatsen jag har sett med karln. En kanonfilm. Kan säkert, med fördel, ses flera gånger.
Krille80 (Anmäl)   26/11 2014
Det var denna filmen som hjälpte till att lansera Humphrey Bogarts framtid som storstjärna och bara det innebär ju att man har denna film att tacka för mycket. Bogart är bra liksom Bette Davis och Leslie Howard men filmen grep aldrig tag i mig så betyget från mig blir endast ett godkänt sådant. 2+
Markezzo (Anmäl)   7/2 2013
Det märks ofta att det är baserat på en pjäs, bristen på miljöer ger ingen känsla av rörelse i storyn. Leslie Howards karaktär är en självutnämd martyr vilket gör honom rätt osympatisk i mina ögon. Filmen har dock ett tydligt meddelande och jag uppskattar att den lyckas visa upp det väldigt väl. Det är en film man uppskattar mer när man analyserar och lägger mycket tanke i den.
sirkurt (Anmäl)   2/12 2012
Börjar ganska lovande men slutar bara i en platt och trist röra, det hela känns faktiskt lite fånigt.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Mannen som sålde sitt liv