Betyg idag: 1 048 Besökare idag: 4 852

Originaltitel: The Man Who Shot Liberty Valance
Regissör:John Ford
Utgivningsår:1962

Om Mannen som sköt Liberty Valance:

En senator återvänder till en begravning av en gammal vän, och berättar för en reporter om hur de två för många år sedan bekämpade skurken Liberty Valance.
Se filmen på iTunes

Originaltitel: The Horse Soldiers
År: 1959
Genre: Äventyr, Western, Krig
De tappras väg

James Stewart, John Wayne, Vera Miles, Lee Marvin, Edmond O'Brien, John Qualen, John Carradine, Jeanette Nolan, Andy Devine, Ken Murray, Woody Strode, Lee Van Cleef, Strother Martin

James Warner Bellah, Willis Goldbeck

Drama, Romantik, Western

Diskussioner om Mannen som sköt Liberty Valance  (0 diskussioner)
Kommentarer om Mannen som sköt Liberty Valance (87 st)
Filmfantast86 (Anmäl)   30/10 2017
Ful_fisk (Anmäl)   7/5 2017
Det är alltid ett nöje att se James Stewart, och John Ford vet ju som bekant hur man sätter ihop en stabil och snygg västern-rulle. Hade hoppats på lite fler nya idéer eftersom denna var såpass sent tillkommen, men detta känns absolut som en film som hade kunnats göras tio år tidigare. Å andra sidan gör det ju knappast filmen sämre. Störde mig på att John Wayne talade mycket långsammare än alla andra (av alla saker att störa sig på...) och att delar var lite väl filmiskt traditionsenliga, men på det stora hela är detta en absolut bra och sevärd västernfilm. Bra slut!
origC-J (Anmäl)   19/2 2016
Härligt helgjuten västern, som lyckas ta upp och hantera en mängd teman. John Ford visar sin kvalitet bakom kameran, liksom en hel drös skådisar ledda av Stewart och Wayne visar sin klass framför kameran. Har en välförtjänt klassikerstatus. (Rent personligen: betyg nr 4000! När kommer jag skaffa mig ett liv? Aldrig, när det finns såna här filmer att se...)
yrkeschaufföre (Anmäl)   15/2 2016
Den här var bra, jag ska se den igen för det var nära en fyra.
Metheuz (Anmäl)   3/7 2015
Gestaltar mer politik och vardagsbestyr än det jag vill se i en western, pang-pangande. Stewart och Wayne är bra medans vissa andra agerar lite tvivelaktigt.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Mannen som sköt Liberty Valance