Mannen utan minne

Originaltitel: Mies vailla menneisyyttä
Regissör:Aki Kaurismäki
Utgivningsår:2002

Om Mannen utan minne:

En man är på väg till Helsingfors för att söka jobb. Han hinner knappt stiga av tåget förrän han blir rånad och misshandlad. När han vaknar upp har han förlorat minnet. Utan namn och identitet måste han börja om sitt liv från början. Han hamnar i stadens utkant där han bosätter sig bland dess mindre bemedlade invånare. Under sina försök att hitta tillbaka till livet möter han medmänsklighet och den stora kärleken.

Titel: Noi the Albino
Regissör: Hasse Ekman
År: 1950
Genre: Drama, Mysterium
Den vita katten

Markku Peltola, Kati Outinen, Juhani Niemelä, Kaija Pakarinen, Sakari Kuosmanen, Annikki Tähti, Anneli Sauli, Elina Salo, Outi Mäenpää, Esko Nikkari, Pertti Sveholm, Matti Wuori, Aino Seppo, Janne Hyytiäinen, Antti Reini

Aki Kaurismäki

Drama, Komedi, Romantik

The Man Without a Past

Finland, Tyskland, Frankrike

Recension Mannen utan minne

- weng-weng sätter betyg 4 och skriver:
Medan resten av världen jagar plåtar till Hollywoods senaste kostymfilm med Will Smith visas denna finska lilla pärla på de mindre biograferna. Mannen utan minne är ytterligare en doldisfilm från Karusmäki. Bröderna från Finland gör rullarna som mörkklädda cineaster ofta nämner men allt färre kanske sett. På biograf Victoria premiärdagen var salongen knappast full. Visserligen var det samma kväll...

Recension av Mannen utan minne - Läs hela!

Med i listor: Filmfrossa på Hagabion 2004, Filmfrossa på Hagabion 2005, Norrbottens filmdagar 2004, Norrköping Filmfestival Flimmer 2003, Romantik Top 50
Diskussioner om Mannen utan minne  (0 diskussioner)
Kommentarer om Mannen utan minne (319 st)
Sarakin76 (Anmäl)   16/12 2017
Denne filmen er utrulig gjennomtenkt og intelligent. Liker enkelheten i alt det kompliserte.
Filmfantast86 (Anmäl)   21/10 2017
wasteoftime (Anmäl)   24/1 2017
I samband med FRVM-tävlingen blev det så dags att se om den här, igen, lite tätare inpå senaste titten än sist. Tvåan får stå kvar, det är uppe och nosar på en trea lite här och där. Några riktigt fina scener finns det ju, men det lila extra saknas, tycker jag.
BrutusBeefcake (Anmäl)   19/1 2017
Jag trodde detta skulle vara en kall och deprimerande film, men till min stora glädje så var den inte det, detta var varmt och mysigt trots att den utspelar sig där den gör. Gillade filmen som också känns ytterst finsk rakt igenom. (9/15)
RustyFilm (Anmäl)   10/12 2016
Det här är en kärv och mångbottnad historia som är berättad med en kufisk och lågmäld humor. Heja Finland. En annorlunda film med bra foto.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Mannen utan minne