Mannens moral - och kvinnans

Originaltitel: The Divorcee
Regissör:Robert Z Leonard
Utgivningsår:1930

Om Mannens moral - och kvinnans:

En kärlekshistoria om unga Jerry och Ted som bestämmer sig för att gifta sig. Komplikationer uppstår när Paul, som är kär i Jerry får reda på detta.

Norma Shearer, Chester Morris, Conrad Nagel, Robert Montgomery, Florence Eldridge, Helene Millard, Robert Elliott, Mary Doran, Tyler Brooke, Zelda Sears, George Irving, Judith Wood

John Meehan, Zelda Sears, Nick Grinde

Drama, Romantik

Diskussioner om Mannens moral - och kvinnans  (0 diskussioner)
Kommentarer om Mannens moral - och kvinnans (6 st)
KimEkberg (Anmäl)   10:20 22/5
Är nog mer ambivalent än Tonti, men de vuxna bilderna av parrelationen väger upp det som är mindre glättigt. Gillar den semi-abstrakt burgna dekadensen. Norma Shearer är verkligen fin i rollen, och dessutom i ständigt tjusiga toaletter. Slutet är ju bara för urkigt post-code kristen dynga, och skildringen av kvinlig promiskuösitet lämnar väl övrigt att önska. Men det är också mycket i filmen som känns normbrytande och faktiskt fortfarande dagsaktuellt.
Tonti (Anmäl)   12:55 26/4
En av pre-codes verkliga höjdpunkter. Flådigt gjord med en av de mest nyanserade äktenskapsskildringarna någonsin i Hollywood. Fina karaktärsteckningar. En del verkligt vackra bilder också. Minus för slutet men i övrigt kanoners.
Paramis (Anmäl)   27/10 2018
Norma Shearer hade nästan samma oemotsåndliga dragningskraft som Garbo.
Krille80 (Anmäl)   6/1 2015
Det som står ut från denna film hos mig är dels Norma Shearers prestation här som är ett nöje att ta del av och dels filmens handling i kombination med det år som filmen gjordes. Otrohet är ju ett ämne som alltid kommer vara aktuellt men att få ta del av en handling som denna med både mannens och kvinnans otrohet från en film signerad 1930 känns mer intressant än att se en film om ämnet idag. Den svenska titel "Mannens moral - och kvinnans" tycker jag är en perfekt beskrivning. 3+
Astrojacob (Anmäl)   10/3 2013
Trodde först det var en töntig feelgood, men Norma Shearer vann en Oscar och glänser i detta drama om äktenskapets alla sidor. Lagom story med en del kul grepp men framförallt Shearer i sitt livs roll? Får en stark Trea!
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Mannens moral - och kvinnans