Mansfield Park

Originaltitel: Mansfield Park
Regissör:Patricia Rozema
Utgivningsår:1999

Om Mansfield Park:

Filmatisering av Jane Austens roman. Den handlar om Fanny, som vid 10 års ålder flyttar till sina rika släktingar på Mansfield Park. Där blir hon bland annat god vän med Edmund, sonen till godsägaren, och uppvaktad av grannen Henry Crawford.
Se filmen på Netflix

Originaltitel: Sense and Sensibility
Regissör: Ang Lee
År: 1995
Förnuft och känsla

Frances O'Connor, James Purefoy, Jonny Lee Miller, Embeth Davidtz, Justine Waddell, Alessandro Nivola, Lindsay Duncan, Victoria Hamilton, Hugh Bonneville, Sheila Gish, Harold Pinter, Hannah Taylor-Gordon, Charles Edwards, Sophia Myles, Anna Popplewell

Patricia Rozema

Drama, Komedi, Romantik

Storbritannien

Recension Mansfield Park

- Miss_Blue sätter betyg 4 och skriver:
Mansfield Park är en helt underbar film, men som måste varit mycket vågad på sin tid. Historiemässigt är den mer lik fina Northanger Abbey än Stolthet och Fördom, men det är absolut inget negativt. Fanny är dock betydligt mer sofistikerad och världsvan än Cathy i Northanger Abbey, men får ibland ännu vissa drag av hennes gulliga klumpighet i sociala situationer. Fannys tro att ingen kan älska henne...

Recension av Mansfield Park - Läs hela!

Med i listor: Jane Austen
Diskussioner om Mansfield Park  (0 diskussioner)
Kommentarer om Mansfield Park (66 st)
Filmfantast86 (Anmäl)   22:12 30/10
RustyFilm (Anmäl)   10/12 2016
Jane Austen, känd författare från 1800 nånting. Här inte läst nått av henne. Inte min bag. Hon har i alla fall skrivet historien som den här filmen bygger på. Inte heller när nått sånt här ligger på film ingår det inte i min favorit-bag. Såg ändå alltihop från början till slut och så illa var det inte
cannibalrice (Anmäl)   5/3 2016
Jag blir vettskrämd av nakenhet i Austen-filmer. Det är totalt VERBOTEN!
Barneyk (Anmäl)   2/2 2016
Lyckas inte dra in mig och engagera mig i karaktärerna. Fanny funkar väldigt bra till en början men tappar bort mig lite på vägen. Mina känslor kommer aldrig in i bilden och det känns inte så äkta som jag hade velat. Helt okej, men tyvärr inte mer än så.
Sture Stenhög (Anmäl)   7/3 2013
Brittisk trivselfilm. Visst är storyn lite fluffig och inte bjuder den direkt på nåt nytt, men den är engagerande och fungerar mer än väl för det man vill göra. I viss mån är historien dock berättad ur ett lite ängsligt modernt perspektiv, men jag tycker aldrig att man tappar varken respekten eller känslan för tidsperioden. Bara att få se ett hästekipage dra fram genom landskapet är ju lite härligt. Gedigna skådespelare, gediget hantverk. Stabil trea
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Mansfield Park