Mänskligt villebråd

Originaltitel: The Most Dangerous Game
Regissör:Irving Pichel, Ernest B Schoedsack
Utgivningsår:1932

Om Mänskligt villebråd:

Några skeppsbrutna båtpassagerare tar sig iland på ö där de möter den excentriske greve Zaroff. En av passagerarna är en känd jägare, Bob. Zaroff vill ta med sina gäster på en ny sport men när Bob upptäcker att sporten går ut på att jaga människor som djur får Bob och de andra överlevande fly för livet. Svartvit klassiker baserad på en historia av Richard Connell. Gjord samtidigt som "King Kong" av och med ungefär samma människor. Den här filmen totalförbjöds i Sverige, men blev nyinspelad 1946 och 1956 som "Game of death" och "Fly för livet".

Titel: Bloodlust!
Regissör: Robert Wise
År: 1945
Genre: Äventyr
A Game of Death

Fay Wray, Leslie Banks, Joel McCrea, Robert Armstrong, Noble Johnson, Steve Clemente

James Ashmore Creelman

Thriller, Äventyr

Recension Mänskligt villebråd

- fredzilla sätter betyg 5 och skriver:
Till Max Steiners melodramatiska musik så får vi följa en olycksalig båtkryssning som utmynnar i total katastrof med endast en överlevande, den berömde jägaren ”Bob”. Han simmar i land, efter att kaptenen blivit uppäten av en haj och hamnar på en mystisk djungelö där den bisarre pipskäggsbeklädde ryssen Zaroff regerar med sin arme av skäggiga kosacker. Bob träffar på två andra överlevanden som också...

Recension av Mänskligt villebråd - Läs hela!

Diskussioner om Mänskligt villebråd  (1 diskussioner)
23/9 2011
Kommentarer om Mänskligt villebråd (41 st)
dudson (Anmäl)   11:00 21/1
Grymt läcker film i as mysiga miljöer, t,e,x i det gooth slottet sen i dimmiga djungel landskap. Märks verkligen att det är här dom spelade in den klassiska Kong filmen. Ondingen är klockren i sin elaka jägar roll. Älskar när han tar en cigg efter avslutad jakt och när han plinkar på pianot med ett glas vin i handen#) Synd bara att den kända scenen med huvudet på väggen var bortklippt på den utgåva jag såg( Kan förstå att denna film kändes skapligt magstark 1932" Vissa scenen är riktigt gory för att vara från den eran. Filmen kunde gärna vart en halvtimme längre dock.
Barneyk (Anmäl)   24/11 2018
Charmig 30-tals B-rulle med ett par riktigt snygga grepp här och där faktiskt. Känslan av klassiker är stark filmen igenom. Sen är den såpass kort att en inte hinner tröttna på det. Stabil men ganska svag trea.
KalleB (Anmäl)   17/1 2016
Tät. Bättre action än vad man kan förvänta sig av en film med 80+ år på nacken.
oliver_twistor (Anmäl)   4/9 2014
Spännande film. Bra musik.
fridenpaden (Anmäl)   6/8 2014
Okej men inte mer. Den klassiska inzoomningen på Zaroff med sitt evil eye mitt i filmen och andra tidstypiska effekter gjorde den sevärd. Det är dock ingen Hungerspelen precis.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Mänskligt villebråd