Diego Maradona

Originaltitel: Diego Maradona
Regissör:Asif Kapadia
Utgivningsår:2019

Om Diego Maradona:

Den 5 juli 1984 anländer Diego Armando Maradona till Napoli för en rekordhög övergångssumma och under de kommande sju åren så bröt helvetet löst. Världens mest hyllade fotbollsgeni och den mest dysfunktionella staden i Europa blev det perfekta paret. Maradona var välsignad på fotbollsplanen men fördömd utanför även om den karismatiske Argentinaren tog Napoli till deras absolut första ligatitel. Allt var som en dröm med ett mycket högt pris, Diego fick göra vad han ville så länge han levererade under matcherna, men när magin försvann blev han mot sin vilja fånge i staden.

Dokumentär

Storbritannien
Diskussioner om Diego Maradona  (0 diskussioner)
Kommentarer om Diego Maradona (4 st)
myslas (Anmäl)   20:13 7/8
Kapadia är mästaren av personporträtt just nu och när han här tar sig an den största idol jag någonsin haft så gör han det på ett nästan felfritt sätt. Genom att helt koncentrera sig på åren i Neapel får man en större förståelse för människan Diego Maradona än man haft tidigare.
kexchokladet (Anmäl)   23:09 23/7
En rejäl magsugare att se detta fantastiska porträtt av en av de stora fotbollsspelarna från min uppväxt. Stark och bitvis omskakande.
Raimo_1985 (Anmäl)   19:56 19/7
Det den här filmen gjorde mitt med tänkande om Maradona var att den fick mig att förstå att allt som gått fel med Maradona faktiskt inte är hans eget fel, inte allt. Dessutom fint att se allt vackert fotbollsspel som inte är av denna värld. Vilken spelare, återigen, jag tror inte mina ögon!
Jaganatha (Anmäl)   21:47 7/7
Detta är en väldigt bra dokumentärfilm om en period och en person som jag själv känner till väl från mediernas rapportering. Själv började jag spela fotboll efter Mexiko-VM 1986 och det hade förmodligen rätt mycket med Maradona att göra, så jag är lite nostalgiskt förtjust i just den här historien. Det är väl annars en rätt typisk film om uppgång och fall, som ganska oförfalskat visar upp avigsidorna med kändisskap och rikedom, särskilt om man som Diego Armando Maradona förflyttade sig väldigt långt geografiskt och socialt. Kanske inte en film i första hand för fotbollsälskare, dock!
Se filmen