Betyg idag: 1 230 Besökare idag: 7 204

Regissör:J C Chandor
Utgivningsår:2011
Antal betyg:1942 betyg

Om Margin Call:

När finansanalytikern Peter Sullivan kommer över information som pekar på att företaget riskerar att gå omkull blir det startpunkten för en berg-och-dalbanefärd med snabba finansiella och moraliska beslut som leder till att alla inblandade snart står på randen till en katastrof.

Titel: The Big Short
Originaltitel: Glengarry Glen Ross
Regissör: James Foley
År: 1992
Glengarry Glen Ross

Jeremy Irons, Kevin Spacey, Demi Moore, Mary McDonnell, Stanley Tucci, Simon Baker (I), Paul Bettany, Aasif Mandvi, Ashley Williams, Zachary Quinto, Penn Badgley, Maria Dizzia, Susan Blackwell

J C Chandor

Drama, Thriller

Recension Margin Call

- RebeckaNilsson sätter betyg 4 och skriver:
Filmen är i blåton i en miljö där blinkande skärmar ständigt reflekterar in i kameran. Det är en tyst film, långsam, men inte långdragen. Det ger effekt till hur mycket obehag som faktiskt ekar mellan väggarna på kontoret. Skådespelarna som medverkar spelar ut sina roller väldigt bra, jag är faktiskt imponerad av hur extremt välspelad filmen är! Varenda rörelse är koordinerad och allt fyller någon...

Recension av Margin Call - Läs hela!

Diskussioner om Margin Call  (0 diskussioner)
Kommentarer om Margin Call (131 st)
spiel mit mir (Anmäl)   00:40 8/5
Var typ tvungen att läsa kommentarerna här för att fatta storyn (efteråt). ^^ Men slogs av hur välspelad den var! Om man inte fattar men ändå inte kan slita sig måste det vara ett gott betyg?
Rele (Anmäl)   00:05 13/2
En film som förklarar hur värdet av ägandet kan ändras väldigt fort. Flera duktiga skådespelare och av Chandor. Jag ger en trea.
dafreakish (Anmäl)   00:00 13/2
Ruskigt välspelat och snyggt samt smart manus om början på den senaste finanskrisen. Det är oerhört intelligent och spänning byggs upp av dialog och de moraliska dilemman karaktärerna ställs inför. Hjärtlöshet samt girighet kontra motsatsen ungefär. Stabil fyra.
husberg (Anmäl)   00:00 13/2
Skillnaden mellan instrumentell intelligens (narcissism) och aristotelisk dygdetisk klokskap (äkta intelligens) elegant illustrerad i lågintensivrafflande dramatisering av subprimelånhärdsmältan som utlöste 2008 års Yggdrasilsruskande finansgris. Djupt & komplext berättad (utan att nödvändiggöra att man sitter med någon förbannad flödesschemasmjukvara för att hänga med i handlingen) av regissör & manusförfattare som uppenbarligen haft ett angeläget ärende utöver slurighetssignalering. Det som VERKLIGEN hade imponerat något oerhört är om filmskaparna gjort denna film (eller åtminstone pitchat manus) redan 2007... Förbiflimrande funderingar under eftertexterna: Kevin Spacey håller på att morpha till Gene Hackman. Jeremy Irons håller på att morpha till Ian brown. Bästa scener i filmen: orakelingenjörens transportmatematik & högsta hönsets årtalsrabblande gestaltande av cyklisk tid. Wall Street är en jäkligt tung film, men denna var strået vassare ändå.
Cftbl (Anmäl)   01:24 8/2
Uff. Platt, oengagerande, tråkig. Lågbudget - och det märks! Inget fel på lågbudget i sig. Om det inte ser billigt ut. Dålig story. Inte ens skådespelarprestationerna är engagerande. Konstigt sammansatt cast, man får inte grepp eller intresse för någon av karaktärerna. Jag gick runt och väntade på mord, det var nåt som hängde i luften, men efter ett tag blev det bara tjatigt. Ingen payoff, bara bortkastad tid. Nej det är fanimej inte värt en 2:a ens en gång.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Margin Call
Se filmen