Margin Call

Regissör:J C Chandor
Utgivningsår:2011
Antal betyg:2018 betyg

Om Margin Call:

När finansanalytikern Peter Sullivan kommer över information som pekar på att företaget riskerar att gå omkull blir det startpunkten för en berg-och-dalbanefärd med snabba finansiella och moraliska beslut som leder till att alla inblandade snart står på randen till en katastrof.

Titel: The Big Short
Regissör: Nicholas Jarecki
År: 2012
Genre: Drama, Thriller
Bedragaren

Jeremy Irons, Kevin Spacey, Demi Moore, Mary McDonnell, Stanley Tucci, Simon Baker (I), Paul Bettany, Aasif Mandvi, Ashley Williams, Zachary Quinto, Penn Badgley, Maria Dizzia, Susan Blackwell

J C Chandor

Drama, Thriller

Recension Margin Call

- RebeckaNilsson sätter betyg 4 och skriver:
Filmen är i blåton i en miljö där blinkande skärmar ständigt reflekterar in i kameran. Det är en tyst film, långsam, men inte långdragen. Det ger effekt till hur mycket obehag som faktiskt ekar mellan väggarna på kontoret. Skådespelarna som medverkar spelar ut sina roller väldigt bra, jag är faktiskt imponerad av hur extremt välspelad filmen är! Varenda rörelse är koordinerad och allt fyller någon...

Recension av Margin Call - Läs hela!

Diskussioner om Margin Call  (0 diskussioner)
Kommentarer om Margin Call (134 st)
Roswall (Anmäl)   11:29 9/7
Ett gott hantverk med kvalitet rakt igenom. Kanske både problemet och styrkan ligger i hur den avgränsar sig. Händelseförloppet blir inzomat på företaget utan att omvärlden tas in skärskilt mycket, det höjer filmen till viss del, men det sänker den också till viss del.
karlmats (Anmäl)   22:11 20/3
Hur har jag kunnat missa den här? Den checkar av många boxar, framför allt för att den handlar om finanskrisen 2008 och för den utomordentliga casten. Jag menar, Kevin Spacey, Jeremy Irons, Demi Moore, Stanley Tucci, Paul Bettany, Zachary Quinto och BSG-president Roslin, wtf? Nu brukar ju den här genren leverera riktiga skräphögar till filmer men nu fick jag den rekommenderad av en trovärdig källa så när jag såg casten fick jag faktiskt upp förväntningarna lite grann. Inte kunde det väl vara en ny Inside Job? Nej det var det verkligen inte kan jag nöjt konstatera i efterhand. Chandors manus är excellent, istället för att försöka sig på en förklaring till mekanismerna bakom finanskrisen kör han ett 24-timmarsrace inne i det mörka hjärtat av maskineriet. Istället för att lägga tid på att skuldbelägga fokuserar han på hur personerna där inne agerar, reagerar och reflekterar över sin roll i den här historiska tiden. Han låter sina skådisar skina, bäst är Spacey och Irons, som vanligt ska jag väl säga för de är verkligen två av mina favoritskådisar, framför allt när de får spela kostymnissar, finns nog ingen som gör det lika bra i hela Hollywood som de två herrarna. Det är fokus på dialog, några effekter är det inte tal om, men istället är det ett rasande tempo och jag kan se att filmen kanske inte tilltalar alla, men har man ett någorlunda intresse för den här världen tror jag det är svårt att inte få ut nånting av den. En liten pärla, bäst i sin genre. Det måste bli en 4a helt enkelt.
hardcore (Anmäl)   17:06 13/2
Tycker att detta är ett mästerverk. Ser det här som att såhär går det till när folk vill rädda sig själva synnerhet i toppskiktet av människor med mycket makt. Det plus mycket bra skådespelarprestationer av samtliga ingen år bättre än någon annan som det lätt kan bli på både gott och ont.
Krille80 (Anmäl)   19/11 2016
Det som jag tar med mig från denna film är detsamma som fick mig att se den från början. Vad jag pratar om är den fina rollistan av skådespelare som gör detta till ett väldigt välspelat drama. I övrigt saknas det ett djup i berättelsen och detta blir extra tydligt då det som mest skapar engagemang hos mig är de få scener vi får där Kevin Spaceys karaktär oroas över sin sjuka hund.
spiel mit mir (Anmäl)   8/5 2016
Var typ tvungen att läsa kommentarerna här för att fatta storyn (efteråt). ^^ Men slogs av hur välspelad den var! Om man inte fattar men ändå inte kan slita sig måste det vara ett gott betyg?
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Margin Call
Se filmen