Maria Brauns äktenskap

Originaltitel: Die Ehe der Maria Braun
Regissör:Rainer Werner Fassbinder
Utgivningsår:1979

Om Maria Brauns äktenskap:

Till det öronbedövande larmet av de allierades bomber vigs Maria med Hermann Braun. Men bara ett dygn senare skiljs hon åt från sin man för lång tid. Först av kriget, sedan av fängelse när Hermann tar på sig skulden för ett ohyggligt brott Maria begått. Utlämnad i efterkrigstidens ruinlandskap där hungern dikterar moralen och radion smattrar ut ändlösa efterlysningar av försvunna människor äntrar Maria affärsvärlden, med förförelsen som murbräcka och sexualiteten som vapen.

Titel: Lessons of Darkness
Regissör: Orson Welles
År: 1962
Processen
Titel: Frihetens fantom
Originaltitel: Le fantôme de la liberté
Regissör: Luis Buñuel
Originaltitel: The Loneliness of the Long Distance Runner
Regissör: Tony Richardson
År: 1962
Långdistanslöparen

Hanna Schygulla, Klaus Löwitsch, Ivan Desny, Gisela Uhlén, Elisabeth Trissenaar, Gottfried John, Hark Bohm, George Eagles, Claus Holm, Günter Lamprecht, Anton Schiersner, Lilo Pempeit, Volker Spengler, Isolde Barth, Günther Kaufmann

Rainer Werner Fassbinder, Pea Fröhlich, Peter Märthesheimer

Drama

Västtyskland
Diskussioner om Maria Brauns äktenskap  (0 diskussioner)
Kommentarer om Maria Brauns äktenskap (49 st)
Nalleman (Anmäl)   29/11 2017
Överreklamerad!
mammene (Anmäl)   24/11 2017
Ingen standardfilm direkt, den gick verkligen sin egen väg om en kvinna som gjorde det samma. Maria levde efter de möjligheter som hon fann. Både allvarlig och komisk, och speciell i sitt utförande.
Sture Stenhög (Anmäl)   23/11 2017
Onekligen en väldigt speciell film. Tyskland efter andra världskriget är en intressant tid att gräva i, och här finns ett flertal kreativa inslag och stundtals rolig dialog. Schygulla är dessutom bra i huvudrollen. Men den känns lite osammanhängande och ofokuserad, och tendensen med Fassbinder fortsätter vara att jag inte fult ut dras med i hans filmer
V70 (Anmäl)   15/7 2017
Obegriplig smörja. "Allegori"? Känslan av filmad teater är bedövande.
goeran (Anmäl)   23/6 2017
Jag tycker inte att Rainer Werner Fassbinders Die Ehe der Maria Braun är någon vidare allegori över Tyskland efter Andra världskriget; men filmen är ändå värd att se framförallt för Hanna Schygullas insats i huvudrollen (filmen är dock näppeligen det mästerverk som vissa vill göra gällande; Fassbinder är en löjligt överskattad regissör).
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Maria Brauns äktenskap