Maria Larssons eviga ögonblick

Originaltitel: Maria Larssons eviga ögonblick
Regissör:Jan Troell
Utgivningsår:2008

Om Maria Larssons eviga ögonblick:

Filmen handlar om den unga arbetarkvinnan Maria som under 1900-talets första år vinner en kamera på lotteri. Då är hon mor till en barnaskara som till sist ska komma att uppgå till sju barn, och gift med diversearbetaren Sigfrid Larsson, hårt arbetande familjeförsörjare, kvinnokarl och periodvis alkoholmissbrukare. Fotografen Sebastian Pedersen lär henne att fotografera och Maria börjar att se på världen och tillvaron med nya ögon. Grannar, krukväxter, barnen på gården, katten, allt kommer till liv i dessa bilder som ska vara i evighet medan allt annat förgås. Och med tiden berättar Marias bilder alltmer om det "nu" hon lever i - fattigdom och utveckling, vardagsglädje och krigsutbrott, ett helt samhälle i förvandling.

Titel: Kvarteret Korpen
Regissör: Ingmar Bergman
År: 1972
Genre: Drama, Romantik
Viskningar och rop
Titel: Så vit som en snö
Originaltitel: Så vit som en snö
Regissör: Jan Troell
År: 2001
Så vit som en snö

Maria Heiskanen, Mikael Persbrandt, Jesper Christensen, Maria Lundqvist, Amanda Ooms, Claire Wikholm, Emil Jensen, Ghita Nørby, Antti Reini, Ann Petrén, Maria Kulle, Hans Alfredson, Livia Millhagen, Hans Henrik Clemensen, Callin Öhrvall

Niklas Rådström

Drama, Biografi

Maria Larsson's Everlasting Moment

Sverige, Danmark, Finland, Norge, Tyskland

Recension Maria Larssons eviga ögonblick

- crawler sätter betyg 4 och skriver:
Över huvud taget fungerar ”Maria Larssons eviga ögonblick” som en fortsättning på, eller utveckling av, ”Så vit som en snö”. Båda gestaltar autentiska kvinnor som bryter mot konventioner, och passar på att berätta en hel del om Sveriges och omvärldens utveckling under det förra seklets första del. Men där ”Så vit som en snö” i stora delar både tappade struktur, flöde och konsekvens, led av allvarliga...

Recension av Maria Larssons eviga ögonblick - Läs hela!

Med i listor: Guldbaggar
Diskussioner om Maria Larssons eviga ögonblick  (0 diskussioner)
Kommentarer om Maria Larssons eviga ögonblick (207 st)
Rai (Anmäl)   16:05 27/2
Den här filmen imponerade inte alls på mig tyvärr!!
Filmfantast86 (Anmäl)   23/10 2017
Roswall (Anmäl)   27/9 2017
Sevärd båda av historiska och estiska skäl.
RustyFilm (Anmäl)   10/12 2016
Kameran har här en framträdande roll i filmens handling och det har den även i filmens utförande, fängslande foto. Och det är väl naturligt när Jan Troell står för både regi och manus. Persbrandt har en av huvudrollerna. Det som skitstövel, å det ligger ju bra till för honom. Tycker nog att det här blev en ganska så långtråkig filmupplevelse men en berättelse i en så här gammalmodig episk stil får man sig inte till livs så ofta. Så det är synd att klaga
Krantzylvania (Anmäl)   28/9 2014
Snygg film, lite osammanhängande ibland. Malmö verkar vara en samlingsplats för människor,varenda svensk dialekt är representerad.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Maria Larssons eviga ögonblick