Markisinnan von O

Originaltitel: Die Marquise von O...
Regissör:Eric Rohmer
Utgivningsår:1976

Om Markisinnan von O:

På 1700-talet i en liten by i norra delen av Italien bor markisinnan von O med sina föräldrar och sin bror. Efter att ha nära nog blivit våldtagen av en grupp vilda soldater vilka dragit fram genom byn, blir markisinnan räddad i sista stund av en rysk hertig. En tid senare upptäcker markisinnan att hon blivit gravid, men har ingen aning om hur det kan ha gått till, och eftersom utomäktenskapliga barn vid den här tiden är en stor skam blir hon så också bortstött från sin familj, och på egen hand sätter hon så ut en annons om att fadern till hennes ofödda barn skall höra av sig.

Titel: Duellanterna
Originaltitel: L' Anglaise et le duc
Regissör: Eric Rohmer
År: 2001
L' Anglaise et le duc

Bruno Ganz, Edith Clever, Peter Lühr, Edda Seippel, Bernard Freyd, Otto Sander, Eduard Linkers, Ruth Drexel, Eric Rohmer

Eric Rohmer, Heinrich von Kleist

Drama

The Marquise of O, La marquise d'O

Västtyskland, Frankrike
Diskussioner om Markisinnan von O  (0 diskussioner)
Kommentarer om Markisinnan von O (7 st)
Sznax (Anmäl)   27/2 2015
Ultrateatraliskt från Rohmer. Riktigt snygg inledning som sedan utvecklas till någonting där Ganz går runt från plats till plats och karaktärer beter sig märkligt. Mycket av det är säkert meningen (boken är ju dessutom gammal som satan) men det faller inte mig i smaken helt. Betyg 6.1
Lilla prinsen (Anmäl)   6/6 2013
Mycket mer lik Rohmers övriga filmer än jag trott, själva storyn är förstås radikalt annorlunda men känslospelen är sig lika. Även slutet var ju ur-rohmerskt, fast visst kanske inte lika bra men ändå. Hursomhelst blir det ett riktigt lyckat resultat när man förflyttar den rohmerska sensibiliteten till 1700-talet och kostymdramekonventionerna stjälper inte på något vis det karaktäristiskt nakna skådespeleriet regissören är bra på utan tvärtom tar de bara ut svängarna ännu mera. Väldigt tjusig. Ganz är rakt-på-briljant. Ok, den är inte riktigt lika väl avvägd som alla Rohmers filmer, men det är ju inte alla hans andra filmer heller för den delen.
the fox (Anmäl)   17/1 2011
Av de ca tjugo spelfilmerna jag sett av Rohmer är nog den här och Lejonets tecken de mest udda, i alla fall om man ser Rohmers produktionskropp i sin helhet.
Tonti (Anmäl)   17/9 2010
Vicken sneträff av min nya mjälte. Den här har inget av den fräschet och originalitet som är Rohmers signum. Den är visserligen kompetent fotad men känns rätt livlös och det är knappt att den ens klarar godkänt. Ganz är skön och helt jävla obegriplig och slutet suger.
goeran (Anmäl)   18/8 2010
Ett helt okey kostymdrama; den som utmärker sig av skådespelarna är givetvis Bruno Ganz.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Markisinnan von O