Mary Queen of Scots

Originaltitel: Mary Queen of Scots
Regissör:Josie Rourke
Utgivningsår:2018

Om Mary Queen of Scots:

Den skotska drottningen Maria Stuart återvänder till Skottland efter en kort tid som Frankrikes drottning efter att den franske kungen Frans II avlidit. Tillbaka i Skottland gör hon anspråk på den engelska tronen som hon enligt den katolska kyrkan är berättigad till, men som innehas av Elizabeth I.

Saoirse Ronan, Margot Robbie, Jack Lowden, Joe Alwyn, James McArdle, Guy Pearce, David Tennant, Adrian Lester, Ismael Cruz Cordova, Brendan Coyle, Martin Compston, Ian Hart, Gemma Chan, Maria Dragus, Eileen O'Higgins, Liah O'Prey, Izuka Hoyle

Beau Willimon

Drama, Biografi

Storbritannien, USA
Diskussioner om Mary Queen of Scots  (0 diskussioner)
Kommentarer om Mary Queen of Scots (7 st)
Dutch (Anmäl)   17:23 21/2
Ganska så vedervärdig film
myslas (Anmäl)   18:09 19/2
"How cruel men are". På något sätt är den här filmen som utspelar sig för mer än 400 år sedan en bra bild av hur det är ännu idag. Män som är livrädda för kvinnor i maktposition konspirerar för att få bort dem fortast möjligt. Foto, musik och skådespelarinsatser är på mycket hög nivå. Det filmen faller lite på är ett ganska rörigt manus som försöker klämma in så mycket som möjligt på två timmar, även om det blir bättre under andra halvan. Bra film ändå.
abnormal (Anmäl)   08:45 18/2
Filmen är tämligen snygg, men skrapar bara på ytan av karaktärerna och konflikten. Den engagerar inte så mycket som den borde och porträtten av dessa historiska kvinnor är tveksamma.
qaz (Anmäl)   05:48 17/2
Så 10-20% av det brittiska och skotska hovet bestod av svarta män (och en asiatisk hovdam) på 1500-talet? Så homosexuellt män hade inga problem med toleransen för sin sexualitet på 1500-talet? Och historien måste vara felaktig när den hävdar att feminismen började på 1920-talet. Enligt denna filmen så var den redan helt utblommad. En sak är sig lik dock - alla män porträtteras som svin, men om det inte framgick tydligt nog, så återfinns det också i dialogen. Det känns som om regissören har velat kryssa i varje PK-checkbox. Ett sånt skämt och en sån grym besvikelse på en historisk händelse. väl värd att berätta.
Bomkia (Anmäl)   17:24 16/2
Engagerande kostymdrama med en lysande Ronan. 4-