Mary Queen of Scots

Originaltitel: Mary Queen of Scots
Regissör:Josie Rourke
Utgivningsår:2018

Om Mary Queen of Scots:

Den skotska drottningen Maria Stuart återvänder till Skottland efter en kort tid som Frankrikes drottning efter att den franske kungen Frans II avlidit. Tillbaka i Skottland gör hon anspråk på den engelska tronen som hon enligt den katolska kyrkan är berättigad till, men som innehas av Elizabeth I.

Titel: The Girl King
Originaltitel: Elizabeth
Regissör: Shekhar Kapur
År: 1998
Elizabeth

Saoirse Ronan, Margot Robbie, Jack Lowden, Joe Alwyn, James McArdle, Guy Pearce, David Tennant, Adrian Lester, Ismael Cruz Cordova, Brendan Coyle, Martin Compston, Ian Hart, Gemma Chan, Maria Dragus, Eileen O'Higgins, Liah O'Prey, Izuka Hoyle

Beau Willimon

Drama, Biografi

Storbritannien, USA
Diskussioner om Mary Queen of Scots  (0 diskussioner)
Kommentarer om Mary Queen of Scots (9 st)
Sture Stenhög (Anmäl)   05:27 24/5
Det är ett intressant historiskt skeende det här, så det är inte konstigt att populärkulturen återvänder till den titt som tätt, och det får den gärna fortsätta göra, men då ska man helst vara mer intresserad av historia än vad den här filmen är. Det här är tyvärr alldeles för mycket av 2010-talsprodukt. Rörigt berättad är den också, det blir många karaktärer att hålla reda på, och inte så mycket tid till att lära känna dem. Inte heller får man någon riktig känsla för tidens gång. Men det är en ambitiös produktion, och i Saoirse Ronan och Margot Robbie har man två av sin generations bästa skådespelare, så det finns åtminstone en del att uppskatta på ett hantverksmässigt plan
mammene (Anmäl)   18:34 21/5
Något rörig och då svårt att hålla reda på alla turer och människor. Men det visar en värld av maktkamp och intriger, där det verkar svårt att lita på någon. Ingen lätt tid att leva i. Är mycket imponerad av Saoirse Ronans skådespelarinsats. Jag gillar historiska filmer som väcker intresse och det gjorde den, det räcker till en svag trea.
Dutch (Anmäl)   17:23 21/2
Ganska så vedervärdig film
myslas (Anmäl)   18:09 19/2
"How cruel men are". På något sätt är den här filmen som utspelar sig för mer än 400 år sedan en bra bild av hur det är ännu idag. Män som är livrädda för kvinnor i maktposition konspirerar för att få bort dem fortast möjligt. Foto, musik och skådespelarinsatser är på mycket hög nivå. Det filmen faller lite på är ett ganska rörigt manus som försöker klämma in så mycket som möjligt på två timmar, även om det blir bättre under andra halvan. Bra film ändå.
abnormal (Anmäl)   08:45 18/2
Filmen är tämligen snygg, men skrapar bara på ytan av karaktärerna och konflikten. Den engagerar inte så mycket som den borde och porträtten av dessa historiska kvinnor är tveksamma.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Mary Queen of Scots