Mary Reilly

Originaltitel: Mary Reilly
Regissör:Stephen Frears
Utgivningsår:1996

Om Mary Reilly:

England på 1800-talet. Den unga och oskuldsfulla Mary Reilly har sett fram emot att börja som piga hos den rike, respektable vetenskapsmannen doktor Jekyll. En säker plats, där hon kan få sina mardrömmar på avstånd - och samtidigt vara i närheten av doktorn, som hon har börjat hysa varma känslor för. Men dessa känslor är ett intet mot den våldsamma lockelse hon upplever då hon för första gången träffar doktorns oberäknelige assistent, den demoniske Mr Hyde. Doktorn och hans assistent delar en fasansfull hemlighet - men först när det är för sent upptäcker Mary den fara som hotar henne.....

Titel: Ondskan
Regissör: Mikael Salomon
År: 2004
Genre: Drama, Thriller, Skräck, Mysterium
Salem's Lot

Glenn Close, Julia Roberts, John Malkovich, Michael Gambon, Ciarán Hinds, George Cole, Bronagh Gallagher, Kathy Staff, Michael Sheen, Linda Bassett, Henry Goodman

Christopher Hampton

Drama, Romantik, Thriller, Skräck

USA, Storbritannien
Med i listor: Dr Jekyll & Mr Hyde
Diskussioner om Mary Reilly  (0 diskussioner)
Kommentarer om Mary Reilly (34 st)
Krille80 (Anmäl)   9/11 2014
Denna filmen klarar godkänt för att Julia Roberts och John Malkovich är väldigt skickliga skådisar. En orsak till att den får godkänt är den intressanta historien där vi möter berättelsen om Dr Jekell och Mr Hyde ur en tredje persons ögon. Dock krävs det mer av en film än att den är intressant om den vill få högre betyg av mig i alla fall. 2+
skugge (Anmäl)   20/6 2013
Alldeles för seg.
ModestyWilde (Anmäl)   8/4 2012
Det här är en underskattad film och Julia Roberts gör en bra tolkning - om än lågmäld. Filmen är olik andra historier om dr. Jekyll och mr. Hyde - och absolut sevärd. Miljöer och annat gör filmen speciell och de känslor som uppstår gör att filmen får ett hjärta och en skörhet som man inte ser så ofta i andra filmer om doktorn och hans alter ego. En fyra för att den är så minnesvärd.
Matewan (Anmäl)   17/5 2011
När Julia Roberts försöker verka alldaglig tappar hon totalt bort djupet hos karaktären Mary Reilly. Samtidigt gör John Malkovich det han brukar och all eventuell spänning är som bortblåst. Stephen Frears regi hjälper inte det minsta. För att inte tala om all dimma. Snacka om att den klichén används till extrem överdrift.
final_cut (Anmäl)   4/9 2010
Bara såå misslyckat!