M*A*S*H

Originaltitel: MASH
Regissör:Robert Altman
Utgivningsår:1970

Om M*A*S*H:

MASH utspelas på ett amerikanskt fältsjukhus under Korea-kriget. Huvudpersoner är läkarna "Hawkeye" Pierce, "Trapper John" McIntyre, "Duke" Forrest och religiöse majoren Frank Burns. Läkarna försöker bara leva loppan, medvetna om hur viktiga de är för sjukhuset, Burns försöker göra sin plikt men hamnar ändå i underläge. Den lynniga, kvinnliga majoren "Hot Lips" Houlihan utsätts också för läkarnas skämtlynne.
Se filmen på Plejmo

Originaltitel: Otac na sluzbenom putu
Regissör: Emir Kusturica
År: 1985
När pappa var borta

Donald Sutherland, Elliott Gould, Tom Skerritt, Sally Kellerman, Robert Duvall, Roger Bowen, Rene Auberjonois, David Arkin, Jo Ann Pflug, Gary Burghoff, Fred Williamson, Michael Murphy, Indus Arthur, Ken Prymus, Bobby Troup, Kim Atwood, Bud Cort

Ring Lardner Jr

Drama, Komedi, Krig

Med i listor: Guldpalmer, Krigskomedier
Diskussioner om M*A*S*H  (0 diskussioner)
Kommentarer om M*A*S*H (176 st)
Sture Stenhög (Anmäl)   21/10 2018
Högst mediokert. Man kan förstås ana att den har varit väldigt inflytelserik, för nu när jag har sett den blir det tydligt hur många andra som har efterapat den, ofta med bättre resultat vill jag påstå. Det här är inget annat än ett gäng sömniga och lösryckta sketcher i krigsmiljö, varav i princip ingen är rolig. Istället blir det här ganska trist. Den här sortens pojkstreck tröttnade jag på redan i skolåldern, och man blir nog tvungen att anstränga sig betydligt mer än så om något sådant ska kunna bli roligt. Med det sagt, låt för helvete inte twitter få höra talas om den här filmens existens, man kan ju bara förställa sig vilka drev det skulle kunna ge upphov till, nån stackare som var inblandad i produktionen och fortfarande lever lär ju bli utslängd från sitt ålderdomshem efter att de utsatts för enorma påtryckningsoperationer
Gordyal (Anmäl)   15/12 2017
Rörigt, babbligt och hyfsat meningslöst. Men skådisarna ser ut att ha skitkul, och Sutherland är bra. (5/15)
Filmfantast86 (Anmäl)   23/10 2017
Sarakin76 (Anmäl)   29/6 2016
Bra film som tar opp aktuelle tema for epoken. +3.
Metheuz (Anmäl)   3/6 2016
Mobbing och sexuella trakasserier på jobbet, skitkul...
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till M*A*S*H