Masjävlar

Originaltitel: Masjävlar
Regissör:Maria Blom
Utgivningsår:2004

Om Masjävlar:

Masjävlar är en dramatisk komedi om tre systrar som är födda och uppväxta någonstans i Dalarna. Yngsta systern Mia, som för länge sedan flyttat från sin hemby, återvänder för att fira sin fars 70-årsdag. En tänkt kortvisit som kommer att förändra Mia och de inblandades liv.

Titel: Bröderna Karlsson
Regissör: Daniel Lind Lagerlöf
År: 2003
Genre: Drama, Komedi, Romantik
Miffo

Sofia Helin, Ann Petrén, Kajsa Ernst, Barbro Enberg, Joakim Lindblad, Lars-Gunnar Aronsson, Peter Jankert, Inga Ålenius, Willie Andréason, Alf Nilsson, Maja Andersson, Cecilia Forss, Elin Pålsson, Martin Heningsson, Anders Nygårds, Anita Nyman

Maria Blom

Drama, Komedi

Dalecarlians

Sverige

Recension Masjävlar

- connya sätter betyg 4 och skriver:
Förutom att Svensk film i sig är ganska tråkig men också utspäd med fördomar och förutfattade meningar blir det oftast att filmpubliken sviker - ser man till produktionen från slutet av nittiotalet och dagsläget måste man i alla fall inse att det är på väg åt rätt håll; det är fortfarande tonårsångest och Wallander/Beckfilmer som ligger i folks mun när de ska beskriva Svensk film; men utbudet och variationen...

Recension av Masjävlar - Läs hela!

Med i listor: Guldbaggar, Norrköping Filmfestival Flimmer 2005, Skövde Filmfestival 05, Stockholm XV Competition
Diskussioner om Masjävlar  (0 diskussioner)
Kommentarer om Masjävlar (808 st)
d-alien (Anmäl)   24/2 2018
Ingen handling, fungerade knappt som tidsfördriv när man var sjuk.
Filmfantast86 (Anmäl)   17/10 2017
Helt ok
RustyFilm (Anmäl)   10/12 2016
En varierad kvalité på skådespeleriet och en trist regi vägs upp av ett alldeles kalas-bra manus med mängder av igenkännings komik. Alltså Maria Blom drar på sig många plus för manuset och en del minus för regi arbetet.
Stygga-Vargen (Anmäl)   18/9 2016
Snark i kubik!
mammene (Anmäl)   5/6 2016
Klart att det överdrivs lite här, men det är nog inte ovanligt att det trasslar till sig mellan familjemedlemmar och annat folk. Alla hade tydliga roller här, karikatyrer, på gränsen till komik ibland men också mycket jobbigt. På något vis kan man till slut förstå de flestas handlingar, men inte det med katten!
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Masjävlar