Maskulinum - femininum

Originaltitel: Masculin, féminin: 15 faits précis
Regissör:Jean-Luc Godard
Utgivningsår:1966

Om Maskulinum - femininum:

Med grunden i en novell av Guy de Maupassant tecknar Godard detta porträtt av 60-talets parisiska ungdom i historien om en journalist som raggar upp en tjej som vill bli rockstjärna.

Titel: Jag är nyfiken - gul
Titel: Kinesiskan
Originaltitel: La chinoise
År: 1967
Kinesiskan

Birger Malmsten, Jean-Pierre Léaud, Chantal Goya, Marlène Jobert, Michel Debord, Catherine-Isabelle Duport, Evabritt Strandberg, Brigitte Bardot

Jean-Luc Godard

Drama

Masculin, féminin

Frankrike, Sverige
Med i listor: Franska nya vågen
Diskussioner om Maskulinum - femininum  (0 diskussioner)
Kommentarer om Maskulinum - femininum (37 st)
Ful_fisk (Anmäl)   9/4 2017
När jag nu läser om den här tråden märker jag att det är en ganska intressant story. Synd bara att jag knappt uppfattade den när jag såg filmen. Godard får här till några bra scener, men helheten är alldeles för osammanhängande och i längden oengagerande. Och så börjar jag få alltmer svårt för den vuxne Jean-Pierre Léaud också.
Darn (Anmäl)   2/6 2015
Lite kul med alla små samtida popreferenser och bra musik. Lite tråkigt med utfrågningsscenerna där kvinnorna ställs mot väggen. Tror dock jag måste läsa på lite innan jag ser den nästa gång. Eller så var det bara förutsägbart och helt enligt Godard-mallen som jag kände att det var.
Tobias Rydén (Anmäl)   16/7 2012
Höjer till en fyra. Har blivit något utav en favorit.
#54 (Anmäl)   29/1 2012
Lätt urspårad.
Tonti (Anmäl)   16/1 2012
Mycket vackert foto och levande miljöskildring. Man får väl någon slags känsla för en generation också även om den kanske inte var så mycket att hurra för. Grabbarna är outhärdligt självgoda och tjejerna får som vanlig hos Godard representera kommersialism och ytlighet. Inte mycket till sociologiska resultat kan man tycka. Men detta är ändå innan hr. Godards filmskapande nådde sin mest förutsägbara och stela period, här finns fortfarande utrymme för överraskningar. Jag är kluven men det är nog ändå en bra film.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Maskulinum - femininum