Måste gitt

Originaltitel: Måste gitt
Regissör:Ivica Zubak
Utgivningsår:2017

Om Måste gitt:

Metin bor i en förort. Där gäller de oskrivna lagarna och här har de egna domstolarna alltid sista ordet. En plats där ungdomarna är lika rastlösa som bortglömda. Metins största problem är att han älskar att skriva. Han skriver om allt han ser, hör och gör. Så när han en dag upptäcker att hans dagbok är borta slår paniken till. Han vet att om polisen hittar den så kommer halva Jordbro att åka fast. Skulle den dyka upp hos maffian, ja, då är han död.

Titel: Moa - en kvinnas kärlek och längtan
Originaltitel: Moa
Regissör: Anders Wahlgren
År: 1986
Film nr.: 12084
Moa - en kvinnas kärlek och längtan
Titel: Chock 2 - Kött
Originaltitel: Chock 2 - Kött
Regissör: Anders Lennberg
År: 1997
Genre: Skräck
Chock 2 - Kött
Titel: Rid i natt!
Originaltitel: Rid i natt!
Regissör: Gustaf Molander
Regissör: Josh Lawson
År: 2014
Genre: Drama, Komedi, Romantik
The Little Death

Can Demirtas, David Nzinga, Kaiwan Karem, Jörgen Thorsson, Lena Endre, Madeleine Martin (II), Selma Caglar, Toni-Prince Tvrtkovic, Shebly Niavarani, Mahmut Suvakci, Christer Engström, Arvin Kananian, Manuel Dubra, Marko Ivkovich, Patrik Wiberg

Ivica Zubak, Can Demirtas

Drama, Komedi

Sverige
Diskussioner om Måste gitt  (0 diskussioner)
Kommentarer om Måste gitt (6 st)
Nalland (Anmäl)   23:53 13/1
Hörde talas om att det inför filmen skulle vara en kombination av Jalla Jalla! och Snabba cash, vilket stämde in till viss del sett till dramaturgin. Kanske att det är lite väl mycket "blattereferenser" om uttrycket tillåts. Dock är det autenciteten som är stark i och med det slangspråk som används och löper längs med samt den kulturkrock som uppenbart uppstår. Tyvärr dras samma autencitet ner då filmen känns lång och upprepande. Det måste man bortse ifrån, allt som allt är det en trovärdig lågbudgetfilm av en förmodad ambitiös regissör.
DYV (Anmäl)   00:26 5/1
Sammanväver komedi och allvar på ett effektivt sätt. Roliga välspelade biroller som ger flertalet roliga scener. Även huvudrollen görs trovärdigt vilket gör att filmen blir medryckande och relevant. Bäst är scenerna med kulturkrockarna som visserligen tar ut svängarna en aning, men ända inom gränserna för att vara realistiska.
Straiter (Anmäl)   13/12 2016
Betydligt roligare film än jag hade förväntat mig, men hade det inte varit för Lucia Movie Night skulle jag nog aldrig ha sett den här filmen och ärligt talat skulle inte mitt liv ha påverkats negativt av det heller.
Howler19 (Anmäl)   13/12 2016
Historien om förortssnubben som vill lägga sitt tuffa liv bakom sig har sin charm, men vi har sett den förut i många tappningar. Ska det göras måste det därför göras bra, och det här är inte bra. Det hela drivs framåt av en regissör som visar total avsaknad av subtilitet, vilket blir allra tydligast i de karikatyrartiga skildringarna av innerstadens kulturelit.
Horibe (Anmäl)   13/12 2016
SKön förortssatir om drömmen att göra någonting annat. Plus för sköna Jordbromiljöer och bitvis rolig dialog. Man har sett detta förut men sällan i svensk film.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Måste gitt
Se filmen