Matangi/Maya/M.I.A.

Originaltitel: Matangi/Maya/M.I.A.
Regissör:Steve Loveridge
Utgivningsår:2018

Om Matangi/Maya/M.I.A.:

Från tamilsk flykting till aktivist och popstjärna. Här berättar M.I.A. själv genom årtionden av filmmaterial om sin bana till toppen som omstridd superstjärna. M.I.A. är inte en kändis som provocerar för att provocera. Hennes ursprung i inrikeskrigsdrabbade Sri Lanka, hennes familjs nära förbindelser med en tamilsk rebellgrupp och hennes erfarenheter som invandrare i England är alla orsaker som format M.I.A.:s sätt att uttrycka sig och lyfta ämnen som många inte vill höra talas om. Först genom filmmediet. Sen genom musik. I en kombination av M.I.A.s eget filmmaterial, ända sen hennes barndom fram till nutid, får vi en unik inblick i hennes liv, personen bakom superstjärnan M.I.A. Samtidigt följer vi henne när hon står inför popkulturens hysteri, mediemaskinens makt och politiska motstridigheter.