Matrix

Originaltitel: The Matrix
Regissör:Lilly Wachowski, Lana Wachowski
Utgivningsår:1999

Om Matrix:

Det är något som inte stämmer i Neos liv, något är konstigt och han söker svaret på en fråga han inte känner till. En dag börjar bitarna falla på plats och han ställs inför valet att se sanningen och aldrig mer kunna återvända till lögnen...

Titel: Inception
Regissör: David Cronenberg
År: 1999
Genre: Action, Thriller, Skräck, Science Fiction
eXistenZ

Keanu Reeves, Laurence Fishburne, Carrie-Anne Moss, Hugo Weaving, Gloria Foster, Joe Pantoliano, Marcus Chong, Julian Arahanga, Matt Doran, Belinda McClory, Anthony Ray Parker, Paul Goddard, David Aston, Marc Aden Gray, Robert Taylor (II)

Lilly Wachowski, Lana Wachowski

Action, Thriller, Äventyr, Science Fiction

USA, Australien

Recension Matrix

- billybob sätter betyg 5 och skriver:
Tar han den röda tabletten får han veta sanningen om Matrix och den värld han tror sig leva i. Tar han den blå tabletten glömmer han vad han vet och fortsätter leva sitt liv i total ovisshet. Att recensera Matrix är som att sätta betyg på bibeln! Detta är filmkonst som lyfter sig ut ur Tv-n och in i ens medvetande. Hela filmens ide är provocerande och stimulerande. Hur säkra är vi på att vår verklighet...

Recension av Matrix - Läs hela!

Med i listor: Äventyr Top 50, 90-tal Top 50, Action Top 50, Filmer flest filmtipsare äger, Filmtipset Top 30, Filmtipsets Topp 250, Medlemmarnas favoritfilmer, Postapokalyptiska filmer, Science Fiction Top 50, Startpaket 1, Thriller Top 50
Diskussioner om Matrix  (0 diskussioner)
Kommentarer om Matrix (1838 st)
Dele (Anmäl)   22:45 8/5
Välgjort och stundtals spännande men på sätt och vis blir liksom filmen med sin effektsökande yta och beprövade konstruerade berättande själv en sorts Matrix inom film. En glassig uppvisning och adrenalinkick mer än givande och tänkvärd.
Rai (Anmäl)   28/11 2017
Den här filmen är riktigt bra jämfört med de två andra filmerna..
Jaganatha (Anmäl)   10/4 2017
Visst är det sant att det ryktas om att någon vill göra en remake av originalfilmen Matrix? Knappast vad världen behöver just nu... Visst är ettan hyfsat bra och t.o.m. lite tänkvärd med sin halvkvädna kvasifilosofi. Det finns värre exempel på affekterat "djupsinne" inom sci-fi-genren. Får man inte nog av svamlet, finns det ju två hela uppföljare att tillgå. Och så har man den där remaken att se fram emot.
Sunken25 (Anmäl)   21/12 2016
Unik film som ena året är en 5:a och andra året en 4:a, det jag vet är att den är grym. Synd att de inte kunde hålla nivån på de andra men som enskild film är Matrix fantastisk.
RustyFilm (Anmäl)   10/12 2016
Det här var en dunkel handling med hur mycket fantasi som helst. Det hela ligger på gränsen till tönt-nivå. Tummen ner för manuset. Men actionscenerna är många och häftiga
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Matrix