Matteusevangeliet

Originaltitel: Il vangelo secondo Matteo
Regissör:Pier Paolo Pasolini
Utgivningsår:1964

Om Matteusevangeliet:

Jesus porträtteras som en agitator, driven av vrede mot sociala orättvisor, som manar till uppror mot de härskande prästerna. En farlig man. En revolutionär!

Titel: Kristi sista frestelse
Originaltitel: The Last Temptation of Christ
Regissör: Martin Scorsese
År: 1988
Kristi sista frestelse
Titel: Le lit de la vierge
Originaltitel: Le lit de la vierge
Regissör: Philippe Garrel
År: 1969
Genre: Drama, Fantasy
Le lit de la vierge
Titel: Sagor om en blek och mystisk måne efter regnet
Originaltitel: Ugetsu monogatari
Regissör: Kenji Mizoguchi
År: 1953
Genre: Drama, Fantasy
Sagor om en blek och mystisk måne efter regnet
Titel: Sent om våren
Regissör: Marcel Carné
År: 1939
Genre: Drama, Romantik
Dagen gryr

Enrique Irazoqui, Margherita Caruso, Susanna Pasolini, Marcello Morante, Mario Socrate, Settimio Di Porto, Alfonso Gatto, Luigi Barbini, Giacomo Morante, Giorgio Agamben, Guido Cerretani, Rosario Migale, Ferruccio Nuzzo, Marcello Galdini, Elio Spaziani

Pier Paolo Pasolini

Drama, Biografi

The Gospel According to St. Matthew

Italien, Frankrike

Recension Matteusevangeliet

- weng-weng sätter betyg 3 och skriver:
Pasolini berättar här historien om Jesus liv som det beskrivs i Matteusevangeliet. Till skillnad från alla färgglada och artificiella filmatiseringar (ofta gjorda för TV) som alltid visas under julhelger är det här avskalat och enkelt. Fritt från glänsande hårmanar med långa lockar och ett upplyftande av det heliga som oantastbart. Hos Pasolini är Jesus en människa. Han är bestämd och vet sitt öde,...

Recension av Matteusevangeliet - Läs hela!

Diskussioner om Matteusevangeliet  (0 diskussioner)
Kommentarer om Matteusevangeliet (64 st)
Rift (Anmäl)   09:15 4/1
Filmen är trogen mot Matteusevangeliet och har prisats av katolska kyrkan. Just därför är det fascinerande att Jesus framstår som så komplett osympatisk, en testuggande fanatiker som mästrar alla i sin omgivning. Påskberättelsen är i sig världens skickligaste dramaturgi. Stora delar av kristendomens framgångar vilar på att Jesus har flera möjligheter att rädda sig men väljer döden. I den här komprimerade versionen är Jesus lidande och död faktiskt inte särskilt engagerande, det är skildrat med en kylig, saklig blick.
Strongbow (Anmäl)   5/12 2018
Gillade verkligen den här gestaltningen av Jesus. Så badass och kompromisslös. Visst tempot och längden sänker betyget något men ändå en stabil fyra.
Don Jonas (Anmäl)   25/12 2017
Visste inte att det var en blasfemi-dömd kommunist som gjort filmen men det förklarar det falska dopet som framställs. Dop (baptizo) betyder att helt nedsänkas i vatten, inte att få lite vatten skvättat på huvudet.
Stygga-Vargen (Anmäl)   11/6 2017
Inte den bästa Jesus-filmen som gjorts men inte heller den sämsta.
Pingstpastorn (Anmäl)   16/3 2017
Tempot är väl lite ojämnt emellanåt och man hade gott kunnat korta ner filmen en aning, men som helhet är den här filmen väldigt bra. Trots att det är en blasfemi-dömd kommunist som ligger bakom så ges det ändå en väldigt intressant bild av Jesus i denna filmbiografi. Pasolini är väl inte någon av mina favoritregissörer direkt men han kunde onekligen hitta bra skådespelare och här gör skådisarna riktigt bra ifrån sig. Det vackra fotot och musiken är ett plus i kanten. Jag tilldelar denna film en svag 5:a i betyg.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Matteusevangeliet