Max Manus

Originaltitel: Max Manus
Regissör:Joachim Rønning, Espen Sandberg
Utgivningsår:2008

Om Max Manus:

Max Manus var en av de viktiga sabotörerna i Norge under andra världskriget. Filmen skildrar Max liv genom kriget, där han får kämpa med bland annat alkohol.
Se filmen på CDON

Regissör: Paul Verhoeven
År: 2006
Genre: Drama, Thriller, Krig
Svart bok

Ken Duken, Aksel Hennie, Nicolai Cleve Broch, Kyrre Haugen Sydness, Viktoria Winge, Mats Eldøen, Christian Rubeck, Knut Joner, Pål Sverre Hagen, Nils Düwell, Agnes Kittelsen

Thomas Nordseth-Tiller

Drama, Action, Krig, Biografi

Norge, Danmark, Tyskland

Recension Max Manus

- pooptroop sätter betyg 4 och skriver:
Efter att jag hade sett Max Manus så tänkte jag två saker: Den första tanken var att den här filmen verkligen har chans att vinna en Oscar med tanke på att den är oerhört välgjord och utspelar sig i Nazi-eran. Den andra tanken var att jag verkligen inte förstår varför vi i Sverige inte kan leverera äkta storproduktioner. Norge fokuserar sig på Nazismen… och vi på tempelriddare?

Recension av Max Manus - Läs hela!

Diskussioner om Max Manus  (0 diskussioner)
Kommentarer om Max Manus (129 st)
Jamesa (Anmäl)   6/11 2017
Intressant och bra norsk.
Filmfantast86 (Anmäl)   25/10 2017
RustyFilm (Anmäl)   10/12 2016
Det här blev en riktig kioskvältare i Norge när den kom, en miljon biobesökare under första året. Det handlar ju om Norska motstånds-rörelsens största hjälte, Max Manus. Man har ju tagit del av mycket berättelser från andra världskriget men om Max M visste jag inget om innan jag hade sett filmen. Det är snyggt producerat och ganska så spännande och så är det ju alltid extra intressant när det som berättas har en verklighetsbakgrund.
Grillo (Anmäl)   4/5 2016
Bra. För att vara en biografi tyckte jag tyvärr det var för lite fokus på personen dock, men intressant och välgjort. Blir mer personlig mot slutet. Ett problem var att jag aldrig riktigt lärde känna bifigurerna så man brydde sig inte jättemycket när de dog... Verkar ha hållit sig hyfsat nära verkligheten.
EvilNed (Anmäl)   9/11 2015
För två år sen hade jag aldrig sett en enda norsk film. Nu har jag sett två och båda har imponerat på mig ur en produktionssynvinkel. Scenografin, effekterna, kostymerna och fotot är alla väldigt bra. Nu förstår jag att de säkert producerar mycket skit också, precis som vi, men denna var väldigt väldigt bra. Det är vad det är. En film om motståndskamp under Andra Världskriget. Det är varken mer eller mindre. Men skådeplatsen har jag inte sett förut och som vanligt gör sig nazisterna som extremt tacksamma filmskurkar. Lättsmält och underhållande.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Max Manus