May

Originaltitel: May
Regissör:Lucky McKee
Utgivningsår:2002

Om May:

May är en socialt tafatt ung kvinna som arbetar på en veterinärmottagning. Hennes bästa vän är Suzy, en kusligt stirrande porslinsdocka bakom glas som hon fått av sin mamma. På jobbet uppvaktas hon av kollegan Polly, och de två hyser en gemensam förkärlek till skalpellens vassa egg. En dag träffar May filmaren Adam som säger sig ha en dragning till det udda. De båda inleder ett trevande förhållande tills Adam tycker att saker och ting börjar bli lite väl udda.
Se filmen på CDON

Regissör: Philip Ridley
År: 1995
Genre: Drama, Thriller, Mysterium
Darkly Noon

Angela Bettis, Jeremy Sisto, Anna Faris, James Duval, Nichole Hiltz, Kevin Gage, Merle Kennedy, Chandler Riley Hecht, Nora Zehetner, Rachel David, Roxanne Day, Will Estes

Lucky McKee

Drama, Romantik, Thriller, Skräck, Mysterium

Recension May

- weng-weng sätter betyg 4 och skriver:
May (Angela Bettis) är en ovanlig flicka. Till följd av sin dålig syn på ena ögat bär hon lapp, något som fick de andra barnen att reta henne när hon var liten. Hennes enda vän blev en docka i en glasburk som hon fick av sin mamma. Ensam med dockan fortsätter hon att odla sitt utanförskap. När handlingen sparkar igång har hon jobb på ett djursjukhus och tillbringar sin lediga tid med att spana efter...

Recension av May - Läs hela!

Med i listor: Norrköping Filmfestival Flimmer 2003
Diskussioner om May  (0 diskussioner)
Kommentarer om May (131 st)
Filmfantast86 (Anmäl)   29/10 2017
Engravadlax (Anmäl)   11/3 2017
Omöjligt att inte gilla Angela Bettis. Överlag välspelat. Synd att handlingen är så illa skriven.
Stygga-Vargen (Anmäl)   11/11 2016
Det här är en intellektuellt stimulerande film som utgör en väldigt intressant karaktärsstudie. Filmen inleds som drama men övergår gradvis till skräck och Angela Bettis tycker jag gör väldigt bra ifrån sig. Jag ångrar inte att jag såg den här filmen!
ausgang (Anmäl)   18/11 2014
Tipsad tvåa? De statistiska grannarna faller till föga. Den här skruvade myskomedin förtjänar bättre, i synnerhet tack vare andra halvan som urartar, sann till sin egen inre logik, i en storartad massmördarorgie. Den största besvikelsen var den avslutande moraliserande passusen, som tack och lov slätades över i det skälvande slutet.
Taandborste (Anmäl)   22/6 2014
Härligt absurd på något sätt... det blir närstan parodiskt. Men även om filmen i sig kanske inte är någon höjdare så gillar jag verkligen hur de har komponerat allting, med ett intressant bildspråk och intressanta skådespelare.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till May