McCabe & Mrs. Miller

Originaltitel: McCabe & Mrs. Miller
Regissör:Robert Altman
Utgivningsår:1971

Om McCabe & Mrs. Miller:

Den ambitiöse småhandlaren McCabe öppnar en bordell i en expanderande gruvstad i sekelskiftets vilda västern. Affärerna går bra. Då dyker mrs. Miller upp, en erfaren prostituerad med känsla för den stora stilen.

Baserad på romanen McCabe av Edmund Laughton från år 1959.
Se filmen på iTunes

Titel: Monte Walsh
Originaltitel: Monte Walsh
Regissör: William A Fraker
År: 1970
Genre: Western
Monte Walsh
Titel: Det kom en man tillbaka
Originaltitel: The Hired Hand
Regissör: Michael Winterbottom
År: 2000
Genre: Drama, Romantik, Western
Claim

Warren Beatty, Julie Christie, Rene Auberjonois, William Devane, John Schuck, Corey Fischer, Bert Remsen, Shelley Duvall, Keith Carradine, Michael Murphy, Antony Holland, Hugh Millais, Manfred Schulz, Jace Van Der Veen, Jackie Crossland

Robert Altman, Brian McKay

Drama, Western

Diskussioner om McCabe & Mrs. Miller  (1 diskussioner)
Kommentarer om McCabe & Mrs. Miller (63 st)
Barneyk (Anmäl)   2/6 2018
Leonard Cohens musik är fantastisk och funkar oväntat smått fantastiskt. Det är dock det enda, förutom slutscenen, som jag tycker är riktigt bra. Vare sig stämningen, stilen, karaktärerna eller någonting annat lyckas knyta an till mig så jag sitter mest smått ointresserad filmen igenom. Men har ändå ett par starka detaljer som håller den uppe på en solid tvåa.
skitbad (Anmäl)   13/9 2017
Jag har verkligen gillat många av de tidigare Altman-rullarna jag sett men den här är min favorit hittills! En välkommen bonus är att det är den filmen som gjort mig mest sugen på ett glas whisky...ja förmodligen någonsin (såpass så jag var tvungen att pausa och ta ett glas 1987´s "Scallop Diver's Dram", skål!), 4+!
Hypostas (Anmäl)   9/4 2016
Synd att bild och ljud är under all kritik på de DVD-utgåvor som finns att tillgå idag. Criterion-release ryktas vara på gång, och jag borde kanske ha väntat med att se filmen till det att den kommer. Bra film, men snön på slutet såg verkligen fejkad ut.
andmoreagain (Anmäl)   20/3 2016
Skum western...den Altman-iska stämningen känns igen. Svår att förklara men han verkar att älska att skildra miljöer mer än att driva en handling framåt. Detta kan ju gå en på nerverna och ärligen blev jag ju inte helsåld...men ändå skum på ett bra sätt och Leonard Cohens musik som bara växer o växer...
Ful_fisk (Anmäl)   31/1 2016
Hysteriskt snygg Altman-film med hypnotiskt foto och fantastisk känsla för miljön. Intrigen är underlig, men också härligt melankolisk. Warren Beatty är bra och Julie Christe också, även ifall jag hade väntat mig att hennes karaktär skulle spela större roll i helheten. Slutet är verkligen otroligt fängslande och sällan har snö använts snyggare på film.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till McCabe & Mrs. Miller