Meat the Truth

Originaltitel: Meat the Truth
Regissör:Karen Soeters, Gertjan Zwanikken
Utgivningsår:2008

Om Meat the Truth:

Marianne Thieme från Holland är ledare för världens första djurskyddsparti som blivit invalt till parlament. "Meat the Truth" är hennes svar på Al Gores "An Inconvenient Truth," där hon pekar på att 18 procent av alla utsläpp kommer fran djuruppfödning. Denna film är ett slags debattinlägg i klimatfrågan och för vegetarianismen.

Titel: En obekväm sanning
Originaltitel: An Inconvenient Truth
Regissör: Davis Guggenheim
År: 2006
En obekväm sanning

Karen Soeters

Dokumentär

Nederländerna
Diskussioner om Meat the Truth  (0 diskussioner)
Kommentarer om Meat the Truth (5 st)
Waldo Trumbull (Anmäl)   19/7 2012
Inte särskilt engagerande. Samma upplägg som Gores rulle men lite mer amatörmässigt utfört. Känns, rent produktionsmässigt, väldigt mycket UR anno 1985. Nåja, lite motvikt till "An Inconvenient Truth" är den kanske, men propaganda är alltid propaganda och sådan orkar jag inte med.
Grillo (Anmäl)   22/3 2012
Okej för att vara en propagandafilm som jag annars har väldigt svårt för. Gillar inte filmer som sätter "truth" i namnet eller hävdar sig ha hela sanningen. Sedan hade jag kunnat leva utan att beskåda kor som bajsar i närbild.
*Bea* (Anmäl)   21/10 2011
Viktigt budskap och mycket sevärd, men känns mer som en föreläsning än en dokumentär. Något man skulle kunna sett på kunskapskanalen en förmiddag. Filmen finns att se på: http://www.meatthetruth.nl/en/
htc (Anmäl)   10/2 2011
Bra som debattinlägg, kompletterar andra dokumentärer, men lite fattigt presenterat. Det är inte alltid det finns proffs bakom produktionen, så det får man väl stå ut med.
Santa Claus (Anmäl)   24/12 2009
Intressant info smaklöst presenterad.