Medan porten var stängd

Originaltitel: Medan porten var stängd
Regissör:Hasse Ekman
Utgivningsår:1946

Om Medan porten var stängd:

I hyreshuset på Kavallerigatan 7 bor ett antal människor med olika levnadsöden: Cora Anker, en gammal avdankad aktris, som inte längre kan få några roller; Hugo Sjöwall, en rentier och äldre gentleman, som lever i misär, men inte vill att någon skall märka det; flygvärdinnan Marianne Sahlén, nyskild och ganska olycklig, men fast besluten att leva sitt eget liv, utan inblandning av äkta män och Bojan Olsson, som är prostituerad och noggrant bokför sina förtjänster för att så småningom kunna dra sig tillbaka och börja ett nytt liv. Där bor också friherren och storgodsägaren von Breda - en man med mycket pengar och litet samvete.

Titel: Menschen untereinander
Originaltitel: Menschen untereinander
Regissör: Gerhard Lamprecht
År: 1926
Menschen untereinander

Tollie Zellman, Olof Winnerstrand, Inga Landgré, Marianne Löfgren, Hasse Ekman, Gunn Wållgren, Gunnar Björnstrand, Gösta Cederlund, Hjördis Petterson, Douglas Håge, Stig Järrel

Hasse Ekman

Drama

Sverige
Diskussioner om Medan porten var stängd  (0 diskussioner)
Kommentarer om Medan porten var stängd (11 st)
Strongbow (Anmäl)   5/12 2018
Lite för många karaktärer för att jag skulle orka bry mig om dom. Men en stark trea ändå. Lilla Fridolf-karaktären hade jag svårt för.
Raimo_1985 (Anmäl)   28/6 2018
Ganska bra men korthuggen film som mest är som en kort teater. Det mesta av Hasse Ekman är verkligen sevärt.
labi (Anmäl)   5/12 2017
Hasse Ekman var så modig för sin tid. Synd att tvingades klippa bort så mycket av scenerna med gatflickan Bojan. Ett mer fördjupat porträtt av henne där och femman hade varit i hamn. Fantastiskt skådespeleri av framförallt Olof Winnerstrand och Tollie Zellman. Zellman är fullständigt brilliant.
Tonti (Anmäl)   20/6 2017
Omsedd och det står ju ändå som ett av Ekmans starkaste alster, även om den tappar mot slutet. Riktigt snajdig för att vara en svensks fyrtiotalsrulle, inte minst det eleganta fotot. Underhållande med en lagom dos grip.
wasteoftime (Anmäl)   15/1 2017
Första 30min håller verkligen hög klass, sedan droppar det av lite, men det är bra rakt igenom. Många härliga gamla skådespelare med mestadels fina insatser. En vågad film för att vara gjord 1946, tänker jag. Filmen tappar lite på att det känns allt mer och mer forcerad, när det ska hända saker, den är som bäst när den bara skildrar de olika personernas liv och öden, men när det ska in en vad som känns, relativt forcerad handling så tappar det. Men en klar tvåa.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Medan porten var stängd