Melancholia

Originaltitel: Melancholia
Regissör:Lars von Trier
Utgivningsår:2011

Om Melancholia:

Justine och Michael firar sitt bröllop med en överdådig fest hemma hos Justines syster och svåger. Samtidigt är planeten Melancholia på väg mot jorden…
Se filmen på CDON

Genre: Drama, Thriller
Take Shelter
Titel: Another Earth
Originaltitel: Another Earth
Regissör: Mike Cahill (II)
År: 2011
Regissör: Thomas Vinterberg
År: 1998
Genre: Drama, Komedi
Festen

Stellan Skarsgård, Alexander Skarsgård, John Hurt, Kiefer Sutherland, Udo Kier, Kirsten Dunst, Charlotte Gainsbourg, Charlotte Rampling, Jesper Christensen, Brady Corbet, Cameron Spurr

Lars von Trier

Drama, Science Fiction

Danmark, Sverige, Frankrike, Tyskland
Med i listor: 2010-tal Top 50, Filmtipsets Topp 250, Science Fiction Top 50, Sverige Topp 50
Diskussioner om Melancholia  (1 diskussioner)
Kommentarer om Melancholia (399 st)
Ghostface (Anmäl)   7/11 2018
En film som stannar kvar men är det på grund av sin visuella stil eller frågorna om människors psyke filmen ställer?
Filmfantast86 (Anmäl)   22/10 2017
RustyFilm (Anmäl)   10/12 2016
Mardrömmar i slowmotion. Ett pråligt bröllop där folk gör kollriga saker. Och som final så kommer en knepig planet som gömt sig bakom solen fram. Den dyker upp i horisonten och kraschar vårt sköna jordklot. Allt ihop kontrollerat av en kille som inte kan prata engelska. Spektaklet är utför med ett ointelligent foto men med en del anständiga skådespelarinsatser
AddeColciago (Anmäl)   21/11 2016
Andra akten är inte lika stark som första under filmens gång, men med lite perspektiv är det nog ändå den som fastnar. Alltid kul att vara i von Trier-land dock.
Biberkolben (Anmäl)   25/8 2016
Svag fyra. En omtumlande dödsångestresa! Andra halvan är dock bättre än första, som är ganska så ojämn. Första halvan kändes som en sämre version av mästerliga 'Festen' och består av lite väl många lösa trådar som aldrig riktigt knyts ihop, men den kanske finns där för att påminna oss om att det bakom vår leende fasad egentligen bara finns tomhet. Livet är alltså ett skämt.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Melancholia