Memento

Originaltitel: Memento
Regissör:Christopher Nolan
Utgivningsår:2000

Om Memento:

Leonard Shelby är en man plågad av en mycket sällsynt form av minnesåkomma; han har defekt korttidsminne, vilket får honom att glömma allt som händer inom fem minuter. Därför för han konstant anteckningar och tar bilder med Polaroid-kamera. När filmen börjar förstår vi snart att Leonard är mitt uppe i jakten på den man som våldtog och mördade hans fru.
Se filmen på Plejmo

Regissör: Gaspar Noé
År: 2002
Genre: Drama, Kriminalare, Romantik, Thriller, Mysterium
Irreversible

Guy Pearce, Joe Pantoliano, Stephen Tobolowsky, Carrie-Anne Moss, Mark Boone Junior, Russ Fega, Jorja Fox, Callum Keith Rennie, Harriet Sansom Harris, Thomas Lennon, Kimberly Campbell, Marianne Muellerleile, Larry Holden

Christopher Nolan

Thriller, Mysterium

Recension Memento

- Newt sätter betyg 5 och skriver:
Filmens uppbyggnad och dess berättande är högst unikt. Filmen börjar med slutet och spelar sen upp scen för scen i bakvänd ordning. Chris Nolan blandar detta med att också visa scener som händer precis innan filmens huvudhandling börjar. Dessa scener är filmade i snyggt svartvitt foto för att skilja sig från det bakvända berättandet. På tal om svart så är filmen överlag väldigt film noir-inspirerad. Stämning, handling och tempo är alla väldigt mycket film noir.

Recension av Memento - Läs hela!

Med i listor: 2000-tal Top 50, Filmtipsets Topp 250, Mysterium Top 50, Populärt och billigt, Thriller Top 50
Diskussioner om Memento  (0 diskussioner)
Kommentarer om Memento (1095 st)
Pi-R (Anmäl)   01:04 11/1
Lysande film, kanske mest av allt gällande klippning och manus, men här finns få svaga punkter. Manuset är intelligent, och – allt eftersom helheten sakta växer fram – isande skrämmande. Klippningen lämnar inget till slumpen utan är närmast perfekt. Pantoliano gör starkast ifrån sig av skådespelarna, men hela ensambeln är väldigt bra. Ska man pressa fram något negativt att säga så är det väl att allt är nästan löjligt överarbetat – FÖR perfek. Men det är ju minst sagt ogint att slå ner på det.
gjoob (Anmäl)   20/7 2018
Fantastisk film, enda invändningen är att Guy Pearce inte känns hundra i huvudrollen.
Qhorinhalfhand (Anmäl)   24/6 2018
Extremt intelligent film som jag tror kommer få ett högre betyg vid en omtitt då jag inte delar upp filmen i två tittningar och verkligen fokuserar på detaljerna. Tills vidare: 3+
StaffanE71 (Anmäl)   24/12 2017
Påfrestande filmisk njutning. Tour de force i berättarteknik. Stark 4'a.
RadiatorPorch (Anmäl)   16/11 2017
Grepp, från sekund ett till slut.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Memento