Meshes of the Afternoon

Originaltitel: Meshes of the Afternoon
Regissör:Maya Deren, Alexander Hammid
Utgivningsår:1943

Om Meshes of the Afternoon:

En suggestiv kortfilm om en kvinna som drömmer mardrömmar under en eftermiddagstupplur. Scener upprepas med små variationer vilket ger en hypnotisk effekt. Maya Deren kallades "The mother of American experimental cinema".

Titel: At Land

Maya Deren, Alexander Hammid

Maya Deren

Kortfilm, Fantasy, Experimentfilm

Med i listor: 40-tal Top 50, Experimentfilm Top 50
Diskussioner om Meshes of the Afternoon  (0 diskussioner)
Kommentarer om Meshes of the Afternoon (76 st)
Sture Stenhög (Anmäl)   6/8 2017
Ibland får man väl helt enkelt konstatera att det här bara inte är min grej. Jag antar att filmen egentligen inte gör något fel, men det finns ingenting här som fångar mitt intresse. Den korta speltiden räddar tvåan
gjoob (Anmäl)   7/8 2016
Hypnotisk, snygg och jävligt cool, men inte mycket mer än så.
supermancover (Anmäl)   1/8 2016
Jag, som många andra som jag ser har kommenterat, förstår ju inte detta. Däremot uppfattar jag att den är väldigt snygg. Fotot är otroligt. Den bringar också en känsla av obehag genom hela filmen, som känns befogad. Jobbig och stämningsfull musik till detta. Ganska given trea ändå.
hestret (Anmäl)   31/10 2014
Jag är inte alls främmande för surrealism i filmer och denna var av väldigt hög valör. Den både obehagliga och lekfulla drömlogiken i både foto och musik är på plats och vi har ett antal väldigt minnesvärda scener - framförallt när hon långsamt sprang/hoppade/flög upp i trappan (tilltalade mig väldigt mycket av någon anledning) plus allt som hade med nycklar att göra. Givet temat om rutiner och vanor så kände jag att den var en kortare, konstigare, mer kryptisk och lite sämre Jeanne Dielmann kryddat med lite medioker modern dans. Sjukt att den är gjort i början av 40-talet faktiskt - känns typ 35 år före sin tid. En av de bättre kortfilmer jag sett. 80/100
Sarakin76 (Anmäl)   27/5 2014
film og kunst blir sjeldent bra. Gav meg ingenting. Men godt håndtverk gjør at den får en toer.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Meshes of the Afternoon