Metalhead

Originaltitel: Málmhaus
Regissör:Ragnar Bragason
Utgivningsår:2013

Om Metalhead:

Året är 1970, Black Sabbath har precis spelat in sin första skiva och markerar därmed födelsen av Heavy Metal. Samma år föds Hera Karlsdottir på ladugårdsgolvet till sina föräldrars bondgård, i en by på Islands karga men stillsamma landsbygd. Livet går stilla fram på bondgården, men när Helgas bror plötsligt omkommer i en traktorolycka förändras allt. För att lindra sin sorg, sin längtan och sitt samvete mantlar Helga sin brors roll, bokstavligen. Med den tuffaste skinnjackan och sitt nya stenhårda persona förvandlas hon till den mest hänsynslösa hårdrockare Island skådat, och snart sätter hennes uppror formligen eld på tillvaron!

Titel: Djävulsön
Originaltitel: Djöflaeyjan
Regissör: Fridrik Thor Fridriksson
År: 1996
Film nr.: 2068
Djävulsön
Titel: Ligg med mig
Originaltitel: Få meg på, for faen
Regissör: Jannicke Systad Jacobsen
Regissör: Gavin Hood
År: 2005
Genre: Drama, Kriminalare
Tsotsi

Thora Bjorg Helga, Halldóra Geirharðsdóttir, Sveinn Ólafur Gunnarsson, Hannes Óli Ágústsson, Thröstur Leó Gunnarsson, Sigrún Edda Björnsdóttir, Magnús Ólafsson, Óskar Logi Ágústsson, Diljá Valsdóttir, Mikael Emil Kaarber, Ingvar Eggert Sigurðsson

Ragnar Bragason

Drama

Island

Recension Metalhead

- marieherdensjo sätter betyg 4 och skriver:
Filmen är tydligt en hyllning till metalkulturen men stannar inte vid det. Heras blackmetal-stil blir en förklaring av subkulturen, som ett skydd mot en omvärld och ett avståndstagande från ett samhälle. Blinkningarna till metalkidsen avslöjar en tydligt uttänkt målgrupp, men de flesta som varit unga och rebelliska känner förmodligen igen sig i berättelsen om att vara en outsider som ingen förstår sig på.

Recension av Metalhead - Läs hela!

Diskussioner om Metalhead  (0 diskussioner)
Kommentarer om Metalhead (32 st)
NekkruEvul (Anmäl)   2/6 2018
Kändes först som att det skulle kunna bli en rätt bra film. Därför var det extra tråkigt att den valde att pissa sig själv i ansiktet.
V70 (Anmäl)   7/11 2017
Bra skådisar, mamman är suverän. Gillar inte metal men filmen var trevlig i sin helhet. Lite oväntat.
advesperascere (Anmäl)   7/6 2017
Det är så synd att den inte slutar lite tidigare. Men på det hela taget är den ändå ganska trivsam och fin att titta på. Vissa scener känns otroligt väl avvägda, och det får väga upp det faktum att jag helst hade blivit lämnad med en beskare eftersmak när eftertexterna började rulla.
HerrNenne (Anmäl)   31/5 2017
Det finns väldigt mycket som inte är så speciellt här, eller som försöker lite för hårt, eller som andra säger nästan snarare blir karikatyr. Det finns också en hel del fina och starka scener, systern som bränner upp sina kläder står exempelvis ut för mig. Mycket sorg och mörker men även lite hopp. Det lyfter aldrig riktigt men är intressant.
KyLLo (Anmäl)   22/3 2017
Jag fick precis vad jag hade förväntat mig utifrån omslag och handling. En medelmåttig film, varken mer eller mindre.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Metalhead
Se filmen