Metropolis

Regissör:Rintaro
Utgivningsår:2001
Antal betyg:2008 betyg

Om Metropolis:

Animerad nytappning av Fritz Langs klassiker från 1927. I jättestaden Metropolis firas byggandet av Ziggurat, ett mytomspunnet palats som ingen vet vad det huserar. Under marken lever robotarna som enligt förbud inte får vistas ovan jord. För att dämpa motsättningarna konstruerar den mäktige Duke Red superroboten Tima som ska trygga människornas tillvaro. Men när laboratoriet förstörs före färdigställandet kommer Tima på villovägar. Stilsäkert, dystopiskt och vackert om teknologins sammanbrott.

Titel: Metropolis
Regissör: Shinichirô Watanabe
År: 2001
Genre: Action, Thriller, Science Fiction, Fantasy, Anime
Cowboy Bebop: Knockin' On Heaven's Door

Scott Weinger (röst), Yuka Imoto (röst), Kei Kobayashi (röst), Kouki Okada (röst), Jamieson Price (röst), Toshio Furukawa (röst)

Katsuhiro Ôtomo

Animerad, Mysterium, Anime

Japan
Med i listor: Anime Top 50, Anime-urval
Diskussioner om Metropolis  (0 diskussioner)
Kommentarer om Metropolis (184 st)
Filmfantast86 (Anmäl)   25/10 2017
myslas (Anmäl)   22/1 2017
Väldigt detaljrikt och snyggt, det är lätt att förlora sig i bakgrunderna. Storyn är dock lite för rörig ibland och det kan vara svårt att hänga med i svängarna.
Astrojacob (Anmäl)   21/7 2016
Magic <3
Kebaa (Anmäl)   12/4 2013
Känner som vissa karaktärer inte hade de allra bästa motiven för att göra det de gör, eller i alla fall inte för att gå så långt som de gör. Tecknarstilen är stundom cool, men när det kommer till karaktärerna själva är jag ogillande. Musiken var nice, men skar sig lite till filmen tyckte jag. Jag önskar jag gillat filmen mer än jag gjorde.
MaxMackan (Anmäl)   27/2 2013
Är knappast en nyinspelning av Langs, snarare så att den lånar ramarna från den, men skriver en egen story. Och det är rätt bra. Blir ibland lite förhastad och rörig och jag hade svårt för animeringsstilen. Men CGn är ibland läcker, ibland mer ful och daterad. Synd, finns en film som är jäkligt bra film på storyplanet men brister ibland i utförande bara.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Metropolis