Metropolis

Originaltitel: Metropolis
Regissör:Fritz Lang
Utgivningsår:1927

Om Metropolis:

Året är 2026. Arbetarna lever under jorden i enorma bergsrum och marscheras i raka led till hissar som för dem till fabriken. Härskarna däremot lever i lyx i gigantiska skyskrapor. Världsstaden styrs av storkapitalisten Joh Fredersen som övervakar och dirigerar arbetet på fabriken på en tv-skärm. Hans idealistiske son Freder är förälskad i den helgonliknande arbetarflickan Maria, och det är endast hennes godhet som håller tillbaka ett uppror. Men en galen, ondskefull uppfinnare, Rotwang, skapar en ond kopia av henne, en robot som agiterar för revolt, kaos och förstörelse.
Obs! Olika utgåvor är av högst olika kvalitet. Den restaurerade skiljer sig väsentligt från övriga.
Se filmen på Headweb

Regissör: Esteban Sapir
År: 2007
Genre: Drama, Science Fiction, Fantasy
The Aerial

Gustav Fröhlich, Brigitte Helm, Alfred Abel, Rudolf Klein-Rogge, Fritz Rasp, Theodor Loos, Erwin Biswanger, Heinrich George

Fritz Lang, Thea von Harbou

Science Fiction, Stumfilm

Tyskland

Recension Metropolis

- sethgecko sätter betyg 5 och skriver:
De tydligaste expressionistiska dragen i Metropolis måste vara de extrema byggnaderna. Överhuvudtaget, den mycket extrema miljön. Antingen väldigt stora byggnader, hela stora grottvalv. Även de stora massorna av arbetare måste betraktas som expressionistiska. På 20-talet måste de fantastiska väggbyggena och grandiosa byggnaderna uppfattats som expressionistiska, föga visste man ju då att det skulle...

Recension av Metropolis - Läs hela!

Med i listor: 20-tal Top 50, Norrköping Filmfestival Flimmer 2001, Populärt och billigt, Skövde Filmfestival 05, Stumfilm Top 50
Diskussioner om Metropolis  (0 diskussioner)
Kommentarer om Metropolis (358 st)
Sture Stenhög (Anmäl)   19:13 4/2
Jag kan väl inte säga att det här är en dålig film, men jag fastnade aldrig riktigt för den. Problemet ligger framför allt i att historien är alldeles för tunn för en film på 153 minuter. Annars är miljöerna riktigt snygga, och det är på många vis ett imponerande och stilbildande spektakel. Intressant också att Lang redan innan Hitler kom till makten behandlar teman kring hur pöbeln kan manipuleras till egen fördel. Slutet är dock högst banalt. Stark tvåa
92axha10 (Anmäl)   18/12 2018
De här filmerna är mer intressanta ur filmhistorie synpunkt än som underhållning
StaffanE71 (Anmäl)   25/12 2017
En av de bästa i genren, någonsin. Ett mästerverk! Tysk expressionism äger, redan på 20-talet! Fritz Lang var ett geni. Självklar 5'a.
paninaro (Anmäl)   16/11 2017
Efter att ha haft den svårt snygga svart-vit-röda postern inramad på väggen i ett antal år, så såg jag då äntligen själva filmen. På bio med en fantastisk liveorkester visade sig vara ett väl valt tillfälle. Att Metropols är en film som är otroligt stilbildande på många plan var känt innan, upplevelsen att se den var ändå någonting som visade sig överträffa mina förväntningar. Det är en fantastisk värld som Lang bygger upp, med storslagna, ikoniska miljöer med så snygg och suggestiv scenografi. I denna moderna värld skildras teman som i hög grad är aktuella än idag. En fantastisk film och föregångare som lever vidare i många skepnader, exempelvis som tredimensionell audiovisuell gestaltning i Kraftwerks retrofuturistiska värld.
Filmfantast86 (Anmäl)   23/10 2017
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Metropolis