Michael Collins

Originaltitel: Michael Collins
Regissör:Neil Jordan
Utgivningsår:1996

Om Michael Collins:

1916 inleder irländska frihetskämpar en period av strider mot engelsmännen. 1922 utropas den irländska fristaten.

Titel: Tidsfrist noll
Regissör: Robert Dornhelm
År: 1997
Genre: Drama, Romantik, Thriller
Det yttersta steget

Stephen Rea, Julia Roberts, Liam Neeson, Alan Rickman, Aidan Quinn, Ian Hart, Richard Ingram, John Kenny, Ronan McCairbre, Jer O'Leary, Michael Dwyer, Michael Murphy, Charles Dance

Neil Jordan

Drama

Storbritannien, Irland, USA
Med i listor: Den nordirländska konflikten, Guldlejon i Venedig
Diskussioner om Michael Collins  (0 diskussioner)
Kommentarer om Michael Collins (66 st)
Barneyk (Anmäl)   15/7 2018
Ganska besviken, jag tycker inte konflikten mellan Neeson och Rickman känns underbyggd nog och romansen med Roberts är helt menlös. Känns väl tillrättalagd historiskt så känns inte som jag lärde mig så mycket som jag hoppats på heller. Det är en stark tvåa, men hade hoppats på betydligt mer!
Filmfantast86 (Anmäl)   25/10 2017
Andreas123 (Anmäl)   18/4 2015
Filmen har några stora brister, som drar ner betyget rejält. Filmen tar tydligt ställning för Pro-Treaty delen av IRA, med Michael Collins i täten som sålde ut självständigheten till förmån för nån sorts halvsjälvständighet a la Kanada. Utöver det har den en tendens att framställa konflikten mellan Pro- och Anti-Treaty IRA som en personlig konflikt mellan Michael Collins (den folkliga hjälten) och Eamon de Valera (den sliskiga yrkespolitikern), där splittringen till stora delar är ett resultat av deras personliga konflikt. Man skulle även kunnat stryka triangeldramat med Julia Roberts i täten, det stinker Hollywoodklyscha över det.
Kurosawafan (Anmäl)   26/6 2014
bra men ganska "standard historisk film"
Podpolkovnik (Anmäl)   16/2 2012
Bra om den irländska kampen för frihet ifrån de brittiska imperialisterna! Kunde dock ha varit mer dramaturgiskt balanserad och haft mer intressant kameraarbete.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Michael Collins