Microcosmos - den lilla världen

Originaltitel: Microcosmos: Le peuple de l'herbe
Regissör:Claude Nuridsany, Marie Pérennou
Utgivningsår:1996

Om Microcosmos - den lilla världen:

Dokumentär. Vi får följa insekter i närbild. Bin som samlar nektar, nyckelpigor som äter kvalster, en undervattensspindel som skapar en luftbubbla att leva i, myggor som kläcks, sniglar som parar sig m.m.

Titel: Oceans

Marie Pérennou, Claude Nuridsany

Dokumentär

Frankrike, Schweiz, Italien
Med i listor: Norrköping Filmfestival Flimmer 2000
Diskussioner om Microcosmos - den lilla världen  (0 diskussioner)
Kommentarer om Microcosmos - den lilla världen (20 st)
gotler (Anmäl)   20/10 2013
Helt otroligt skitbra, så skönt att slippa höra latinska namn och David Attenborough för engångskull och bara få se naturen berätta sin egna historia. Svårt att säga vad som var bäst, de underbara närbilderna eller ljuden av natur i kombination med den atmosfäriska musiken som knappt märks av(på ett bra sätt). Enda nackdelen var babblet i början...
GinNTonic (Anmäl)   12/9 2013
En härlig inblick i småkrypens värld. Jag gillar denna typ av okommenterade dokumentärfilmer. Det fina makrofotot gör att man verkligen ser krypen på ett annat sätt. Musiken hade dock kunnat vara betydligt bättre, och jag tycker att slutet är något av ett antiklimax.
Tabu (Anmäl)   4/7 2013
Vad är väl Shakespeare i jämförelse med insekternas värld, som Cioran mycket fyndigt formulerade sig i en av sina många fascinerande aforismer?
madox (Anmäl)   9/9 2009
Otroligt välgjort, skall helst avnjutas hög.
Ultraslsik (Anmäl)   14/3 2009
Måste vara en av de TUFFASTE filmerna genom tiderna!
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Microcosmos - den lilla världen