Midnatt i Paris

Originaltitel: Midnight in Paris
Regissör:Woody Allen
Utgivningsår:2011

Om Midnatt i Paris:

Gil och hans fästmö Inez bestämmer sig för att följa med på Inez föräldrars affärsresa till Paris. Staden väcker snart glömda minnen hos Gil och får honom att fundera över om den väg han valt i livet verkligen är den rätta. En fråga som även resterande familjemedlemmar finner sig grubblandes över och som kräver sitt svar.

Titel: Kairos röda ros
Originaltitel: The Purple Rose of Cairo
Regissör: Woody Allen
År: 1985
Genre: Komedi, Romantik, Fantasy
Kairos röda ros
Titel: Paris, je t'aime
Originaltitel: Paris, je t'aime
Regissör: Olivier Assayas, Gurinder Chadha, Ethan Coen, Joel Coen, Isabel Coixet, Wes Craven, Alfonso Cuarón, Gérard Depardieu, Christopher Doyle, Richard LaGravenese, Alexander Payne, Bruno Podalydès, Walter Salles, Gus Van Sant, Sylvain Chomet, Tom Tykwer
År: 2006
Originaltitel: Faubourg 36
Regissör: Christophe Barratier
År: 2008
Paris 36

Owen Wilson, Rachel McAdams, Kurt Fuller, Mimi Kennedy, Michael Sheen, Nina Arianda, Carla Bruni, Marion Cotillard, Yves Heck, Alison Pill, Corey Stoll, Tom Hiddleston, Sonia Rolland, Kathy Bates, Adrien Brody, Léa Seydoux, Marcial Di Fonzo Bo

Woody Allen

Komedi, Romantik, Fantasy

Spanien, USA

Recension Midnatt i Paris

- jotnan sätter betyg 3 och skriver:
Jag har aldrig sett Woody Allen som en mästare. Han har gjort en hel del väldigt bra filmer, men aldrig ett mästerverk. Många pekar på Annie Hall och Manhattan som några av de bästa filmerna någonsin och ja, de är trevliga filmer men det blir mer och mer uppenbart att han inte kan göra filmer om särskilt mycket mer än kulturella, intellektuella människor som pratar om kärlek och sånt. Sen är det uppenbart...

Recension av Midnatt i Paris - Läs hela!

Med i listor: Tidsresor
Diskussioner om Midnatt i Paris  (0 diskussioner)
Kommentarer om Midnatt i Paris (318 st)
Muhammed (Anmäl)   17/10 2018
Intellektuell dialog är allena specialitet, nästan alltid för mycket av den varan. Intressant dock att han kunde låta Ernest Hemingway sila snacket. T ex "kan du boxas?" Oförargligt mys innan man går till sängs zzzzZzzz
Filmfantast86 (Anmäl)   21/10 2017
nikdelarge (Anmäl)   8/10 2017
Fruktansvärt mysig! Får mig att vilja åka till Paris, och då avskyr jag egentligen den staden. Man måste också älska ljuset, oerhört varmt!
idaho1981 (Anmäl)   5/2 2017
Det som bär filmen är dialogen och kärleken till Paris som syns i alla bilder. Dock känns Owen Wilson så misscastad att det är löjligt. Han försöker prata som Allen utan minsta känsla, det finns liksom inget där bakom orden, ögonen är helt tomma och jag kunde inte bry mig mindre om honom. Tur då att resten av skådisarna räddar upp det. Svag fyra.
Portugallien (Anmäl)   12/12 2016
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Midnatt i Paris